Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2008

ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΧΘΕΣ, ΣΙΩΠΗ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΑΠΟ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΤΗΣ Ν.Δ.

Βουλευτής Ν.Δ.: «Έρευνα των ευρωπαϊκών χωρών, κατέδειξε, ότι πληθυσμοί που κατοικούν πλησίον ΧΥΤΑ έχουν 40% μεγαλύτερη πιθανότητα για εμφάνιση τερατογεννέσεων»!!!

Ένας δημοσιογράφος που ασκεί σωστά το δημοσιογραφικό του λειτούργημα, ξέρει πολύ καλά, ότι η διατήρηση ενός αρχείου αποτελεί την πιο σωστή και τεκμηριωμένη βάση της δουλειάς του.
Άπειρες φορές το αρχείο μου, στάθηκε αρωγός σε πολλά ρεπορτάζ.
Ο φάκελλος που αφορά στους ΧΥΤΑ στο Γραμματικό, την Κερατέα, τη Φυλή και στα Άνω Λιόσια, είναι ογκωδέστατος και τα στοιχεία που υπάρχουν σ΄ αυτόν, ιδιαίτερα σημαντικά.
Ξεφυλλίζοντας πρόσφατα αυτό το σημαντικό αρχείο ανακάλυψα «λαβράκι».
Λόγια του χθες, από έναν βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, κατά την συζήτηση του Νομοσχεδίου για τους ΧΥΤΑ, όταν το κυβερνών κόμμα ήταν αντιπολίτευση.
Η ομιλία του συγκεκριμένου βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, έχει βαρύνουσα σημασία.
Τα δε στοιχεία που αναφέρονται σ΄ αυτήν είναι συγκλονιστικά.
Ας δούμε λοιπόν, τι έλεγε στη Βουλή κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου για τους ΧΥΤΑ, ο συγκεκριμένος βουλευτής την ανωνυμία του οποίου αποφάσισα να διατηρήσω για λόγους που προς το παρόν, κρίνω ως απαραίτητη.
Ομιλία του Βουλευτή Περιφ. Ν. Αττικής Θανάση Κατσιγιάννη, στη Βουλή κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου για «Μητρώα Μελετητών, Ανάθεση και Εκπόνηση Μελετών και Παροχή Συναφών Υπηρεσιών», σχετικά με την Τροπολογία για τις Χωροθετήσεις ΧΥΤΑ στην Αττική:
Κύριε Πρόεδρε,
Θα αναφερθώ στην ομιλία μου, στην Τροπολογία για τη Χωροθέτηση ΧΥΤΑ στην Αττική, που θα μπορούσε από μόνη της να αποτελέσει ξεχωριστό Νομοσχέδιο.
Στην αίθουσα αυτή ακούσαμε σήμερα πολλές φορές και σε όλους τους τόνους πως η κατάσταση στον τομέα διαχείρισης των στέρεων αποβλήτων δεν πάει άλλο. Και έτσι είναι. Πέραν αυτού του κοινού τόπου θα έπρεπε να αναρωτηθούμε τι μας οδήγησε ως εδώ και τι πρέπει να κάνουμε για να οδηγήσουμε τα πράγματα στη σωστή κατεύθυνση.
Κατ΄ αρχήν η τελευταία δεκαετία υπήρξε μια περίοδος χαμένων ευκαιριών στον τομέα διαχείρισης των στέρεων αποβλήτων – κυρίως στο Νομό Αττικής.
Οι χαμένες ευκαιρίες όμως δεν μπορούν να αποτελέσουν άλλοθι βεβιασμένων και αυταρχικών επιβολών, όταν μάλιστα βασίζονται σε κείμενα που η αμφιλεγόμενη εγκυρότητά τους, καταβάλλεται προσπάθεια να συγκαλυφθεί με την άρνηση διαλόγου σε οποιοδήποτε επίπεδο.
Και πρέπει στο σημείο αυτό να τονίσω ότι είναι καταφανής η αδυναμία της μελέτης να πείσει και τον πιο καλοπροαίρετο πολίτη για τους προτεινόμενους χώρους.
Καταθέτω στα πρακτικά πίνακα με πληροφορίες για τα κριτήρια αξιολόγησης των χωροθετήσεων που προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από τη μελέτη και είναι αυτούσιες όπως τις καταγράφουν οι μελετητές. Απλά και μόνο με τονισμένη γραφή παρουσιάζονται τα στοιχεία που προβληματίζουν.
Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ διακατεχόταν από εμμονές και οράματα στον τομέα αυτό. Εμμονές σε σχέση με την τεχνολογία και τον φορέα διαχείρισης και οράματα που αποτέλεσαν το άλλοθι της απραξίας.
Κατ΄ αρχήν όλα αυτά τα χρόνια δεν μπορούσε ούτε συζήτηση να γίνει για τη χρήση άλλης τεχνολογίας και μεθόδου διαχείρισης. Μόνον ΧΥΤΑ.
Ενώ είναι διεθνώς αποδεκτό – και εν τοις πράγμασι – ότι σε περιοχές μεγάλων οικιστικών πυκνοτήτων και δραστηριοτήτων μεγάλης έντασης, δεν είναι εύκολο να ευρεθούν οι μεγάλες επιφάνειες που απαιτούνται χωρίς να δημιουργηθούν κοινωνικές εντάσεις αλλά και σοβαρές περιβαλλοντικές οχλήσεις και κίνδυνοι για την υγεία των παρακείμενων πληθυσμών.
Δυστυχώς στη χώρα μας δεν διαθέτουμε επιδημιολογικές έρευνες στην κατεύθυνση αυτή. Όμως έρευνα που έγινε σε Ευρωπαϊκές χώρες κατέδειξε ότι πληθυσμοί που κατοικούν πλησίον ΧΥΤΑ έχουν 40% μεγαλύτερη πιθανότητα για εμφάνιση τερατογεννέσεων.
Άλλωστε η τεχνολογία ΧΥΤΑ φαίνεται να έχει ξεπερασθεί με την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνικής από άλλες τεχνολογίες, που μπορούν να είναι πιο αποτελεσματικές σε οικιστικά αναπτυγμένες περιοχές.
Επιπλέον δεν προσφέρουν οριστικές λύσεις. Σήμερα καλούμεθα να χωροθετήσουμε ΧΥΤΑ που θα λειτουργήσουν τα επόμενα 10 (το πολύ 15) χρόνια. Και μετά; - Πάλι από την αρχή, ενώ παράλληλα θα πρέπει να εποπτεύουμε και να διαχειριζόμαστε τον παλαιό ΧΥΤΑ για να μην υπάρξει διαρροή ρύπανσης κάθε είδους για δεκαετίες. Γιατί οι ρύποι θα συνεχίσουν να εκλύονται για έναν αιώνα περίπου και παραπάνω.
Σήμερα η κα. Υπουργός μας διαβεβαιώνει πως αποδέχεται την εφαρμογή και άλλων τεχνολογιών. Αυτό δεν μας καθησυχάζει καθόλου γιατί η ίδια η μελέτη χωροθέτησης της οποίας τα συμπεράσματα καλούμεθα να αποδεχθούμε σήμερα, έχει εκπονηθεί για ΧΥΤΑ. Κατά συνέπεια μας κατευθύνει σ΄ αυτή τη λογική. Δεν αποκλείω τη λύση των ΧΥΤΑ. Όμως εκεί που μπορούν να εφαρμοσθούν.
Η δεύτερη ολέθρια εμμονή της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ ήταν ότι φορέας διαχείρισης έπρεπε να είναι μόνο Ο ΕΣΚΝΑ και δεν γινόταν αποδεκτή η λειτουργία χώρων από άλλους φορείς διαχείρισης.
Έτσι φθάσαμε μετά από τόσα χρόνια και μετά την διαχείριση από τον ΕΣΔΚΝΑ 500 περίπου δις, σήμερα να έχουμε ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης το μεγαλύτερο στην Ευρώπη που δεν λειτουργεί και δεν γνωρίζουμε αν θα λειτουργήσει ποτέ, χωρίς να λειτουργεί σύστημα διαλογής στην πηγή και έναν «ΧΥΤΑ» στα Α. Λιόσια, που στην πραγματικότητα είναι ανεξέλεγκτη χωματερή.
Μίλησε προηγουμένως η κα. Υπουργός για το όνειδος των ανεξέλεγκτων χωματερών που πρέπει να κλείσουν. Συμφωνώ απόλυτα. Όμως μην αδικούμε τους Δήμους και τις Κοινότητες της Αττικής.
Η προσπάθεια για το κλείσιμο των ανεξέλεγκτων χωματερών προσέκρουσε στην άρνηση του ΕΣΔΚΝΑ να δεχθεί τα απορρίμματα των ΟΤΑ που δεν είναι μέλη του, αν και πολλοί από αυτούς το έχουν ζητήσει κατ΄ επανάληψη.
Και να σημειώσουμε ότι την ίδια στιγμή ο ΕΣΔΚΝΑ δέχεται χωρίς περιορισμούς σκουπίδια ιδιωτικών επιχειρήσεων διαχείρισης απορριμμάτων στην δικιά του χωματερή – εννοώ τον «ΧΥΤΑ» στα Λιόσια – που λειτουργεί όπως λειτουργεί κάτω από την κάλυψη της Πολιτείας.
Ποιος αρμόδιος έκανε ποτέ έλεγχο για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων και την ορθή λειτουργία του ΧΥΤΑ Α. Λιοσίων;
Και έτσι οδηγηθήκαμε στο φρικαλέο τοπίο στα Α. Λιόσια και μέσα και έξω από τον ΧΥΤΑ.
Εντός του ΧΥΤΑ με τα διασταλάζοντα να μην υπόκεινται σε κανενός είδους καθαρισμό, με το βιαέριο να μην αντλείται, με την πλημμελή συμπίεση των απορριμμάτων, με τις φωτιές και τις κατολισθήσεις, με τις οσμές και τη διαφυγή επικίνδυνων και τοξικών ρύπων στην ατμόσφαιρα και έξω από αυτόν με τις παράνομες χωματερές ιδιωτών, με τα μπάζα στους γύρω δρόμους, με το κυκλοφοριακό χάος που προξενούν τα κάθε είδους φορτηγά αποκομιδής σκουπιδιών και μπαζών στους γειτονικούς Δήμους.
Και σήμερα κατηγορούμε κάποιους που – χωρίς να προηγηθεί κανένας διάλογος – θέλουμε να υποχρεώσουμε να αποδεχθούν αυτή την εικόνα δίπλα τους.
Και εδώ πρέπει να αναδειχθεί μια επιπλέον αποτυχία της Κυβέρνησης, ου μετέτρεψε ένα έργο επίδειξης – όπως θα μπορούσε να κατασκευασθεί και να λειτουργήσει ο ΧΥΤΑ των Α. Λιοσίων – σε έργο αποτροπής για τους κάτοικους της Αττικής. Η Κυβέρνηση αδιαφόρησε μπροστά σε αυτό που συνέβαινε τα τελευταία χρόνια στα Α. Λιόσια, υποχωρώντας μπροστά σε συγκεκριμένα συμφέροντα.
Κομματικά και άλλα. Αυτά που με μια λέξη αποκαλούμε διαπλεκόμενα.
Σήμερα λοιπόν κάτω από το βάρος χρονικών πιέσεων και ενδεχομένων παραπομπών η Κυβέρνηση έκανε ακόμη ένα λάθος. Έφερε σαν τροπολογία τη συγκεκριμένη πρόταση χωροθέτησης αποκλείοντας κατ΄ αυτό τον τρόπο – ακόμα και την τελευταία στιγμή – τον διάλογο με τους φορείς.
Με το πρόσχημα ότι πρόκειται περί τροπολογίας δεν δέχθηκε ακρόαση φορέων. Και όμως η ρύθμιση αυτή θα μπορούσε από μόνη της να αποτελέσει ξεχωριστό Νομοσχέδιο και έτσι να συζητηθεί πιο αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα.
Σήμερα μας καλείτε να αποφασίσουμε περί της ορθής ή μη λειτουργίας ενός συστήματος – του συστήματος διαχείρισης στερεών αποβλήτων – που δεν γνωρίζουμε και δυστυχώς ούτε εσείς γνωρίζετε – πως θα λειτουργήσει αυτό το σύστημα – γνωστοποιώντας μας μόνο τους τελικούς αποδέκτες του. Τους ΧΥΤΑ.
Επιπλέον οι συγκεκριμένες χωροθετήσεις προτείνονται χωρίς να έχουν ενταχθεί στο χωροταξικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής. Γιατί αυτός δεν υπάρχει.
Έτσι συνεχίζεται η χωροθέτηση δραστηριοτήτων στην Αττική μέσα από τυχαίες αποφάσεις, χωρίς τη βοήθεια του εργαλείου εκείνου που θα μπορούσε να διευκολύνει το σχεδιασμό ολοκληρωμένων πολιτικών και συνεχίζεται η υποβάθμιση του περιβάλλοντος της δια της μεταφοράς δυσμενών υπερτοπικών χρήσεων από την πρωτεύουσα όπου κατοικεί το 40% του πληθυσμού της χώρας.
Ένα άλλο μείζον θέμα που εγείρεται είναι από τη μη εφαρμογή κάποιων από τα κριτήρια αποκλεισμού κατά την εκπόνηση της μελέτης. Το Περιφερειακό Συμβούλιο ενέκρινε 26 κριτήρια αποκλεισμού κατά την 44η Συνεδρίασή του. Περιοχές που εντάσσονται έστω και σε ένα από αυτά τα κριτήρια δεν κρίνονται κατάλληλες προς χωροθέτηση. Και όμως σε πολλές από τις περιπτώσεις δεν εφαρμόσθηκαν αυτά. Θα καταθέσω στα πρακτικά τα σχετικά έγγραφα.
Από αυτά φαίνεται πως οι θέση «Τρύπες» στο Πολυδένδρι είναι αναδασωτέα έκταση εφαπτόμενη με τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλους και με σημαντικά υδρογεωλογικά προβλήματα, πως παρόμοια προβλήματα υπάρχουν για το Γραμματικό, πως η θέση «Μελετάκι» στη Μάνδρα είναι δασός, πως η θέση «Οβριόκαστρο» στην Κερατέα είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος, πως το λατομείο «Κυριακού» λόγω καρστικού υπέδαφους είναι αδύνατο να γίνει ΧΥΤΑ και άλλα πολύ ενδιαφέροντα που θα άξιζε τον κόπο να μελετήσει η κα. Υπουργός έστω και εκ των υστέρων.
Φαίνεται λοιπόν για μια κατά παραγγελία μελέτη χωροθετήσεων, όπου το μοναδικό κριτήριο που έπαιξε κάποιο ρόλο ήταν αυτό της γειτνίασης με μεγάλους οδικούς άξονες.
Τελειώνοντας ήθελα να αναφερθώ στις χωροθετήσεις των ΣΜΑ όπου εδώ καταδεικνύεται και η μεγάλη προχειρότητα του όλου εγχειρήματος, με ένα παράδειγμα:
Χωροθετείται ΚΣΜΑ στο Χαμόμηλο του Δήμου Αχαρνών όπου – από την επιλογή της θέσης – φαίνεται ότι πρόκειται να εξυπηρετηθούν όμοροι Δήμοι, προφανέστατα με παράλληλη περιβαλλοντική υποβάθμιση του Μενιδίου.
Επιπλέον η χωροθέτηση προτείνεται να γίνει σε ένα Δήμο με πληθώρα επιβαρυντικών υπερτοπικών χρήσεων, εντός Βιοτεχνικής περιοχής για την οποία καταβάλλεται προσπάθεια αυτή τη στιγμή να αναβαθμιστεί.
Το γεγονός ότι μια χωροθέτηση έρχεται να αντιστρατευτεί μια αναπτυξιακή προσπάθεια και μπορεί να οδηγήσει τελικά στην αντίθετη κατεύθυνση, καταδεικνύει τελικά τη σημασία και την αναγκαιότητα του χωροταξικού σχεδιασμού. Οι συνέπειες της μακρόχρονης καθυστέρησής του είναι εμφανείς στην κακή οργάνωση του Ελληνικού χώρου και δυστυχώς με προσπάθειες όπως η σημερινή κάνουμε την κατάσταση ολοένα και χειρότερη.
Κατά συνέπεια καταψηφίζουμε και την τροπολογία όπως και ολόκληρο το Νομοσχέδιο.
Δεν χρειάζεται νομίζω, να επισημάνω ιδιαίτερα τα συγκλονιστικά σημεία της ομιλίας του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, πέρα από τα «σποτ» που έχουν επισημανθεί.
Σήμερα, η Νέα Δημοκρατία ως Κυβέρνηση έρχεται να συνεχίσει την εγκληματική τακτική του ΠΑΣΟΚ, που οποία γελοιότης, οι όροι αντιστράφησαν και τώρα το ΠΑΣΟΚ, από τον θεσμικό του ρόλο ως αντιπολίτευση, «ορύεται» για τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα που θα προκαλέσει η χωροθέτηση των ΧΥΤΑ σε Γραμματικό – Κερατέα και Φυλή.
Δυστυχώς οι Έλληνες πολίτες, αγνοούν παντελώς όσα διαδραματίζονται μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, από τους εκπροσώπους που οι ίδιοι ως ψηφοφόροι επιλέγουν.
Μήπως είναι καιρός, οι Τοπικοί Άρχοντες να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να συγκαλέσουν τους πολίτες τους σε ενημέρωση και αγώνα;
Στο Γραμματικό, και στον Βαρνάβα, οι πρόεδροι των δύο αυτών Κοινοτήτων Θανάσης Παπαγεωργίου και Γιώργος Κόλλιας, μαζί με την Επιτροπή Αγώνα, δίνουν τις δικές τους μάχες, ενάντια σε διαπλεκόμενα συμφέροντα που θέλουν να επιβάλλουν χωματερή στο Μαύρο Βουνό Γραμματικού.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν Παπαγεωργίου και Κόλλιας είναι τεράστια.
Ο αγώνας τους για αποτροπή του ΧΥΤΑ στο Μαύρο Βουνό Γραμματικού, προσκρούει στα οργανωμένα διαπλεκόμενα συμφέροντα που βάζουν τεράστια εμπόδια στην άσκηση των καθηκόντων τους στις Κοινότητές τους.
Είναι πλέον καιρός οι κάτοικοι της Ανατολικής Αττικής να αντιδράσουν.
Οι ΧΥΤΑ θα επιβληθούν. Τα οργανωμένα διαπλεκόμενα συμφέροντα, θα τους επιβάλλουν χωματερές.
Και μαζί με τους ΧΥΤΑ, θα έρθει και η καταστροφή. Θα έρθουν οι ΤΕΡΑΤΟΓΕΝΝΕΣΕΙΣ και οι καρκίνοι!
Ας ελπίζουμε, ότι οι νεοεκλεγέντες πρόεδροι του Γραμματικού και του Βαρνάβα, θα συνεχίσουν την τακτική αντίδρασης των προκατόχων τους, και θα αγωνιστούν σθεναρά να μην γίνουν ΧΥΤΑ.
(ΠΟΠΗ ΣΟΥΦΛΗ)
  • ΑΤΤΙΚΑ ΝΕΑ 162/24-11-2006



ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Ο διαχειριστής του ιστολόγιου δεν ευθύνεται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνει. Τονίζουμε ότι υφίσταται μετριασμός των σχολίων και παρακαλούμε πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
● Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
● Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
● Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
● Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης σχολίων χωρίς καμία άλλη προειδοποίηση.
● Επιπλέον σας τονίζουμε ότι το ιστολόγιο λειτουργεί σε εθελοντική βάση και ως εκ τούτου τα σχόλια δημοσιεύονται το συντομότερο δυνατόν, μόλις αυτό καταστεί εφικτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΣΤΕ ΜΑΣ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΜΗΝ ΜΕΝΕΤΕ ΣΙΩΠΗΛΌΙ