Πέμπτη, 15 Ιουνίου 2017

"Δεν είναι Ρομά, είναι ... σκατόγυφτοι"! Είπε ΑΛΗΘΕΙΕΣ... μήπως κινδυνεύει η ζωή της;;; Μία ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΦΩΤΙΑ καιΟδοιπορικό σε μια φυλή, που κυριαρχεί Η ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Βουτιά στα άδυτα της ιστορίας και της επιστήμης για τους ΡΟΜΑ. (βίντεο)






Όποιοι έχουν ασχοληθεί με τα κοινά, μπορούν να σας πουν για τις συμφωνίες που γίνονται ανάμεσα στις φυλές και τους υποψήφιους βουλευτές. 

Συμφωνίες που τηρούνται μέχρι κεραίας, αφού οι εκλογές είναι μια μπίζνα και για τα δύο μέρη. 

Εκεί, οι νομάδες ξεπερνούν σε τιμιότητα τους άλλους, κανονικούς πελάτες, που ψηφίζουν με το μυαλό στον διορισμό. 

Ο αρχηγός είναι σαφής: είμαστε τόσοι ψηφοφόροι στη φυλή, η ψήφος κάνει τόσο, τα έσκασες, τις πήρες. 

Καθαρές κουβέντες.





"Είπε ΑΛΗΘΕΙΕΣ, αυτή η ΕΛΛΗΝΙΔΑ". Καν' το θέμα", μου έγραψε ένας αγαπημένος φίλος και μου έστειλε το παρακάτω βίντεο.

Λίγες μέρες μετά το ΕΓΚΛΗΜΑ της ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ενός ενδεκάχρονου παιδιού, στο Μενίδι... του Μάριου... μια ΕΛΛΗΝΙΔΑ, είπε τα αυτονόητα... αυτά που δεν τολμάει να πει ο γελοίος υπουργός Δημόσιας Τάξης και... "Ασφάλειας του Πολίτη"...(εδώ, γελάτε με τον τίτλο του υπουργοΜΑΛΑΚΑ).

Η ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ στους καταυλισμούς των Ρομά, ή των τσιγγάνων, ή των γύφτων, όπως και να τους αποκαλέσετε, δεν θα πέσετε έξω, χτυπάει κόκκινο... και δεν είναι τυχαίο... άλλωστε, το λέει και το γνωστό άσμα... "τσιγγάνα, τουρκογύφτισσα"...

Με τον πλέον απλό και κατανοητό τρόπο, αυτή η νέα κοπέλλα, είπε πράγματα, που ... ούτε οι άντρες δεν έχουν το θάρρος να πούν.

Πολύ φοβάμαι πως... "κάτι κακό θα της συμβεί"... ας την προστατέψουν οι οικείοι της...

Με την ευκαιρία αυτή, έψαξα κάποια ιστορικά στοιχεία που αφορούν στους Ρομά (τσιγγάνους... γύφτους) και έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον να τα διαβάσετε.



Καλλιόπη Σουφλή






https://youtu.be/28TP8JC0jJc




Γύφτοι - Κατσίβελοι - Ρομά 

 

~ Από που κρατά η σκούφια τους ~


Η ιστορία των «παντρεμένων». 

Το όνομά τους τώρα είναι Ρομά, αλλά το μυστήριο περί την καταγωγή τους εξακολουθεί να υπάρχει. 
Βουτιά στα άδυτα της ιστορίας και της επιστήμης για τον λαό των «νοικοκυραίων»....


 

Η ιστορία των «παντρεμένων»

Είναι κοντά μας εδώ και αιώνες. Από εμάς τους γνώρισαν η υπόλοιπη Ευρώπη και η Αμερική. Ομως το «πούθε κρατάει η σκούφια τους» ήταν πάντα ένα μυστήριο για εμάς, αλλά και... για τους ίδιους.

Διότι, πολύ απλά, οι άνθρωποι της «φυλής των νοικοκυραίων» δείχνουν να μη γνωρίζουν την έννοια της λέξης «νόστος»: ποτέ δεν πόνεσαν για τη χαμένη πατρίδα τους, ποτέ δεν θέλησαν να γυρίσουν σε αυτήν, ποτέ δεν τη διεκδίκησαν ως πατρώα γη.

Αλλά γιατί; Τι μπορεί να είναι τόσο δυνατό ώστε να ξεριζώσει από έναν λαό τη θύμηση της πατρίδας; Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει η ταυτότητα των μποέμ μελαχρινών νομάδων, που άλλοτε τους έλεγαν Αθίγγανους, Τσιγγάνους και Γύφτους, αλλά εδώ και μια δεκαετία Ρομά;

«Το Βήμα» ξεφυλλίζει τα πιο ετερόκλητα κιτάπια της Ιστορίας για να βρει την απάντηση, όπως και τις πιο πρόσφατες γονιδιακές μελέτες που τη διασταυρώνουν. Και αυτή η απάντηση... είναι γεμάτη εκπλήξεις.

Είναι ο μόνος λαός που ποτέ του δεν διεκδίκησε την επιστροφή στα πατρώα εδάφη. Και, ακόμη πιο μυστηριωδώς για μας τους υπολοίπους, διέγραψε από τη συλλογική του μνήμη ως και το ποια ήταν αυτή η πατρίδα.

Δεν κράτησε στις λαϊκές παραδόσεις του όχι μόνο κάποιο έπος του αλλά ούτε το ελάχιστο δημοτικό τραγούδι που θα διηγούνταν το από πού, πότε και πώς συνέβη ο ξεριζωμός του.

Το μόνο που διεκδίκησε - μόλις το 1971 - ήταν να μην τον ονομάζουν πια με τα διάφορα ονόματα που διάλεγαν οι άλλοι αλλά με εκείνα που ο ίδιος προτιμούσε: Ρομά ο λαός τους και Ρομανί οι ίδιοι.




Το αίτημά του έγινε δεκτό από τους διεθνείς οργανισμούς και με το πέρασμα στον νέο αιώνα συνειδητοποιήσαμε όλοι αίφνης πως το πολιτικώς ορθόν ήταν πλέον να αποκαλούμε Ρομά όσους παλαιότερα ονομάζαμε Αθίγγανους, Τσιγγάνους ή Γύφτους.

Αλλά γιατί είναι έτσι το σωστό και όχι αλλιώς; Και αν εκείνα τα ονόματα ήταν λάθος, πώς προέκυψαν; Και αφού οι ίδιοι «δεν ξέραν πούθε κρατάει η σκούφια τους», ποιος μας λέει ότι το νέο όνομα είναι και το αρχικό τους;

Χώρια που το Ρομανί ηχεί περίεργα οικείο σε όλες τις πάλαι ποτέ κτήσεις των Ρωμαίων στα μέρη μας: Ρωμυλία ή Ρούμελη λεγόταν η Στερεά Ελλάδα, Ανατολική Ρωμυλία η Βόρεια Θράκη, Ρωμανία η τωρινή Ρουμανία.

Να 'ναι, λοιπόν, ένα όνομα που προσεταιρίστηκαν εκ των υστέρων επειδή από τα μέρη αυτά πρωτοπάτησαν στην Ευρώπη; Εκείνοι απορρίπτουν την καχυποψία μας μετά βδελυγμίας: Ρομά, λένε, σημαίνει στη γλώσσα τους «άνθρωπος» και μάλιστα «παντρεμένος», «νοικοκύρης».

Το επιχείρημα θα αρκούσε αν κρίναμε μόνο βασιζόμενοι στις εντυπώσεις από εξέχοντα μέλη του λαού αυτού, όπως ο Τσάρλι Τσάπλιν, ο Μπομπ Χόσκινς και ο ημέτερος πολυαγαπημένος Κώστας Χατζής.

Λέμε όμως να ψάξουμε το θέμα επιστημονικά, τόσο ιστορικά και γλωσσολογικά όσο και γονιδιακά. Και αυτό είναι ένα... κουβάρι ιδιαίτερα μπερδεμένο.

Το όνομα

«Τσιγγάνοι» προέρχεται είτε από παραφθορά της λόγιας λέξης «αθίγγανοι» είτε από το τουρκικό «τσιγκάν»,που σημαίνει πάμπτωχος, ή... από όνομα που τους συνόδευσε από τη χώρα καταγωγής τους



Λαθρομετανάστες του Μεσαίωνα

Λίγο πριν από την πρώτη χιλιετία μ.Χ. το πολύπαθο Βυζάντιο έγλειφε τις πληγές του από τις απανωτές επιθέσεις Ρώσων, Αράβων και Βουλγάρων, χωρίς να φαντάζεται ακόμη τη διαλυτική εμφάνιση των Σταυροφοριών και τη μετεγκατάσταση των Τούρκων στη Μ. Ασία.

Τότε, το 800 μ.Χ., σημειώνεται και η πρώτη αναφορά στο όνομα Ατσίγγανοι: κατά τη διάρκεια ενός λιμού η Αγία Αθανασία έδωσε τροφή σε «ξένους που ονομάζονταν Ατσίγγανοι» κάπου στη Θράκη.

Λίγο μετά, το 803 μ.Χ., ο Θεοφάνης ο Εξομολογητής έγραψε πως ο αυτοκράτωρ Νικηφόρος βοηθήθηκε από τους Ατσίγγανους στην καταστολή μιας εξέγερσης «μέσω της μαγικής τους γνώσης».

Και ύστερα, το 1054 μ.Χ., στο αγιορείτικο κείμενο «Η ζωή του Αγίου Γεωργίου του Αναχωρητή» γράφτηκε πως ο αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος ΙΧ ο Μονομάχος απαλλάχθηκε από άγρια θηρία που έτρωγαν τα κοπάδια του με δηλητηριασμένα δολώματα που έβαλαν οι Ατσίγγανοι.

Με το όνομα όμως αυτό ήταν γνωστή στα ίδια χρόνια μια μανιχαϊστική αίρεση περιβόητη για τις τελετές μαγείας της.

Να είχαν δώσει αυτό το όνομα και στους μελαψούς ξένους λόγω της «παρόμοιας τέχνης»; Πάντως εφεξής οι βυζαντινοί λόγιοι τους ανέφεραν ως Αθίγγανους (δηλαδή, αυτοί που δεν τους αγγίζεις), πράγμα που παραπέμπει ευθέως στον ορισμό των κατώτερων τάξεων της κοινωνίας των Ινδών.

Το όνομα «Τσιγγάνοι» που υιοθέτησε στη συνέχεια γι' αυτούς ο απλός λαός προέρχεται είτε από παραφθορά της λόγιας λέξης είτε από το τουρκικό «τσιγκάν», που σημαίνει πάμπτωχος ή... από όνομα που τους συνόδευσε από τη χώρα καταγωγής τους.


Οι Δυτικοευρωπαίοι άρχισαν να τους αναφέρουν δύο αιώνες μετά:

Το 1322 μ.Χ. ο φραγκισκανός μοναχός Σίμων Σιμεώνις περιέγραψε «Ατσίγγανους» που ζούσαν στην Κρήτη, το 1350 ο Λουντόλφους Ζουντχάιμ τους ανέφερε ως «Μαντιπόλους» (μάντεις περιφερόμενους από πόλη σε πόλη) που κατέληξαν σκλάβοι στην Ηπειρο και κατέφυγαν στην ενετική Κέρκυρα.

Εκεί έγιναν κολίγοι που ανήκαν στο Feudum Acinanorum. Αλλά το από πού είχαν έρθει αυτοί οι άνθρωποι φαίνεται ότι δεν το γνώριζε κανείς.

Οι προσκυνητές των Αγίων Τόπων που μεταστάθμευαν στη Μεθώνη τους έβλεπαν εκεί να φτιάχνουν σπαθιά και υπέθεταν ότι είχαν έρθει από την Αίγυπτο (Αιγύπτιοι - Γύφτοι - Gypsies).

Αλλωστε και οι ίδιοι φρόντιζαν να λένε στους Δυτικούς μια βολική ιστορία που τους έκανε συμπαθείς: ήταν, λέει, μια φυλή καταραμένη από τον Θεό να περιπλανιέται επειδή είχε απαρνηθεί τον Θεάνθρωπο Χριστό και τώρα ήταν κυνηγημένη από τους αλλόπιστους, Αραβες και Τούρκους.

Η ιστορία αυτή τους έδωσε «διαβατήριο» για τις χώρες των χριστιανών, αλλά ίσως έτσι ξεκίνησε και η φημολογία ότι «οι Γύφτοι σκάρωσαν τα καρφιά που σταύρωσαν τον Χριστούλη».



Πώς έγιναν «μποέμ»

Στους αιώνες που η Οθωμανική Αυτοκρατορία εξαπλωνόταν στις χώρες που πριν ανήκαν στους Βυζαντινούς οι Ατσίγγανοι / Αθίγγανοι / Γύφτοι / Ρομά προπορεύονταν ως λαθρομετανάστες:

Με το που κατέλαβαν οι Τούρκοι τη Μολδοβλαχία, το 1410, κύματα Τσιγγάνων πέρασαν στη Βοημία.

Ο αυτοκράτωρ Σιγισμούνδος της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Εθνους εντυπωσιάστηκε τόσο από τα ταλέντα τους ως διασκεδαστών της αυλής που τους εξέδωσε διαβατήρια για ελεύθερη διέλευση προς όποια ευρωπαϊκή χώρα ήθελαν.

Ετσι έγιναν γνωστοί στη Γαλλία ως Βοημοί (ο όρος μποέμ για τους γλεντζέδες προέρχεται από εκείνη την εποχή) και έφθασαν και στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Ισπανία και στην Πορτογαλία.



Από τότε και έπειτα οι Τσιγγάνοι εξαπλώθηκαν στη Βρετανία, στη Σκανδιναβία, στη Ρωσία και στην... Αμερική.

Η εξέταση DNA σκελετών τους όμως που βρέθηκαν στη Νορβηγία έδειξε ότι κάποιοι από αυτούς είχαν πρωτοφτάσει εκεί τον 11ο αιώνα ως υπηρέτες συνταξιούχου τινός της Βαραγγιανής Φρουράς του βυζαντινού αυτοκράτορα!

 

Πιο καθαροί από τους άλλους

Ενόσω οι Τσιγγάνοι πληθύνονταν, η αμφιβολία των Ευρωπαίων γι' αυτή την περίεργη φάρα ανθρώπων μεγάλωνε.

Ο σπόρος είχε πέσει στα χρόνια του Μεγάλου Θανατικού (της επιδημίας που σκότωσε εκατομμύρια), όταν όλοι αρρώσταιναν εκτός από τους Τσιγγάνους.

Από το μυαλό κανενός δεν περνούσε τότε ότι ευθυνόταν η κατά πολύ υποδεέστερη προσωπική υγιεινή των Δυτικοευρωπαίων έναντι εκείνης που παραδοσιακά τηρούσαν οι Τσιγγάνοι.

Και όταν έπειτα άρχισαν να φτάνουν με τα κάρα τους και στο τελευταίο χωριό, άρχισε και η αντιστροφή του «καλωσορίσματος»: στην αρχή τούς κατηγόρησαν για «κατασκόπους των Τούρκων» και μετά για όλα τα παραφερνάλια της ταχυδακτυλουργίας και της μαγείας - απατεωνιά, κλεψιά, αλητεία...

Στην ίδια τη Βοημία που κάποτε τους έμπασε στην Ευρώπη ψηφίστηκε το 1538 ο πρώτος νόμος περιστολής τους, για να ολοκληρωθεί το 1545 με το διάταγμα των Αψβούργων που έλεγε ότι «όποιος σκοτώνει Γύφτο δεν διαπράττει έγκλημα».

Στα επόμενα 400 χρόνια οι Τσιγγάνοι έζησαν ουσιαστικά ως σκλάβοι - τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Ρωσία -, για να κορυφωθεί ο ρατσισμός εναντίον τους κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν εξοντώθηκαν περίπου 220.000 Τσιγγάνοι στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί.



Οι αριθμοί

10.000 οργανοπαίκτες ήταν η πρώτη «εξαγωγή» από την Ινδία


1.500oC (κατάλληλους για ατσάλι) έπιαναν τα χυτήρια των Γύφτων

400 χρόνια έζησαν οι Τσιγγάνοι ως σκλάβοι στην Ευρώπη και στη Ρωσία

220.000 Τσιγγάνοι εξοντώθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί

 

Η αναζήτηση της κοιτίδας

Ο πρώτος ευρωπαίος επιστήμονας που υποψιάστηκε ότι οι Γύφτοι δεν ήταν από την Αίγυπτο αλλά από πολύ μακρύτερα ήταν ο καθηγητής του γερμανικού πανεπιστημίου Halle Γιόχαν Ρούντιγκερ:

Το 1782 δημοσίευσε άρθρο υπό τον τίτλο «Περί της ινδικής γλώσσας και καταγωγής των Γύφτων», όπου συνέκρινε τη γραμματική δομή της γλώσσας τους με εκείνες των ινδοάριων γλωσσών του Ινδουστάν (στο σημερινό Πακιστάν).

Από τότε και ως το 2003 έχουν δημοσιευθεί πάνω από 2.500 γλωσσολογικές εργασίες επί του θέματος (βλ. benjamins.com/#catalog/books/lisl.28/main).

Ποιο είναι το συμπέρασμα στο οποίο συγκλίνουν; Οτι η κοιτίδα αυτού του λαού βρίσκεται μάλλον στο σημερινό Ανατολικό Πακιστάν και στη Δυτική Ινδία, στην κοιλάδα του Ινδού και στην περιοχή Μουλτάν του Πουντζάμπ (Πενταποταμία).

Η δε παλαιότερη ονομασία του ήταν στα αρχαία σανσκριτικά κείμενα Ντομπά, δηλαδή «μουσικοί από χαμηλή κάστα».



Ως προς το «πότε ξεκληρίστηκαν από 'κεί», οι γλωσσολόγοι σημειώνουν την ιδιαιτερότητα της γλώσσας τους να μην έχει ουδέτερο γένος.

Αυτή η διαφοροποίησή τους από τη γλωσσική εξέλιξη των υπολοίπων κατοίκων της Ινδικής χερσονήσου τοποθετεί την «απόσχιση» το αργότερο στον 10ο-13ο αιώνα μ.Χ.

Είναι ακριβώς οι αιώνες που οι Σελτζούκοι Τούρκοι εισέβαλαν στην Περσική και στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, για να έρθει ξοπίσω τους η λαίλαπα των μογγολικών ορδών.

Γλωσσολόγοι και ιστορικοί συμφωνούν τώρα ότι η μετανάστευση του λαού των Τσιγγάνων πρέπει να έγινε σε τρία κύματα κατά την ταραγμένη εκείνη περίοδο, με το τελευταίο σπρώξιμό τους προς το Βυζάντιο ίσως στον 13ο αιώνα, όταν τις κτήσεις Τούρκων και Περσών αιματοκυλούσαν οι ορδές του Ταμερλάνου.

Τι δείχνει το DNA

Το πιο πρόσφατο επιστημονικό πόρισμα για την προέλευσή τους δημοσιεύθηκε στις 16 Μαΐου 2012 στο περιοδικό «Nature» από μια διεθνή ομάδα έγκριτων γενετιστών:

Συγκρίνοντας το DNA των Ρομά της Ευρώπης με εκείνο αντιπροσωπευτικού δείγματος 10.000 ατόμων από τις 214 φυλές της Ινδίας, κατέληξαν στο ότι όντως κατάγονται από τους Ντομπά της Ινδίας.

Οι Ντομπά (γνωστοί και ως Ντομ ή Νταλίτ) είναι παρίες-Αθίγγανοι, ακόμη και στη σημερινή Ινδία. Αλλά τι το ιδιαίτερο είχε ο συγκεκριμένος λαός ώστε να τον «πάρουν μαζί τους» οι μετά τον Αλέξανδρο κατακτητές αυτής της τεράστιας χώρας;

Η απάντηση αρχίζει να ξεδιπλώνεται όταν ξεφυλλίσουμε τα αρχαιότερα κιτάπια που αναφέρθηκαν σε αυτούς στις χώρες που γειτονεύουν με την κοιλάδα του Ινδού.



Οργανοπαίκτες στα χωράφια

Επί της βασιλείας του πέρση ηγεμόνα Μπαχράμ (420-438 μ.Χ.), ο Ινδός βασιλιάς Σανγκούλ του έκανε δώρο 10.000 οργανοπαίκτες από τη φυλή των Λούρι.

Ο Μπαχράμ τούς μοίρασε σπόρους και χωράφια για τα προς το ζην. Αλλά οι Λούρι έφαγαν τους σπόρους και ύστερα ζήτησαν από τον βασιλιά κι άλλους. Τότε ο Μπαχράμ τούς ξαπόστειλε αηδιασμένος στα πέρατα της Γης. Τάδε έφη στη «Βίβλο των Βασιλέων» ο πέρσης ποιητής Φερντοσί το 1011 μ.Χ.

Τους Λούρι αυτούς τους συναντάμε αμέσως μετά στα περίχωρα της Βαγδάτης, όπου οι Αραβες τους αποκαλούν Τζατ. Η εκεί παρασιτική παρουσία τους καταλήγει σύντομα σε πολεμική σύρραξη, με αποτέλεσμα να φθάσουν καταδιωγμένοι κάποτε στην Αίγυπτο.

Πιθανόν κάποιοι από αυτούς να έφθασαν και στα μέρη μας, οπότε έγιναν γνωστοί ως Αιγύπτιοι - Γύφτοι. Αλλά ήταν απλά το «πρώτο κύμα».

Τα συντάγματα Τσικανίε και το πέρασμα στην Ευρώπη

Εξι αιώνες μετά, το 1001 μ.Χ., ένας τούρκος στρατηγός του αραβικού χαλιφάτου των Αββασιδών, ο Μαχμούντ Γκάζνι, έχει γίνει διοικητής του σημερινού Αφγανιστάν και αρχίζει αλλεπάλληλες επιδρομές στην κοιλάδα του Ινδού.

Η πρώτη επαρχία που χτυπάει είναι το Μουλτάν, η θεωρούμενη κοιτίδα των Τσιγγάνων. Τα στρατιωτικά χρονικά της εποχής του λένε ότι επέστρεψε με πολλές χιλιάδες αιχμαλώτων που ενέταξε στον στρατό του.

Μία μάλιστα πηγή - αδιασταύρωτη - αναφέρει ότι «είχε μαζί του τέσσερα συντάγματα Τσικανίε, μαζί με τα γυναικόπαιδά τους».



Τα πολυτάραχα εκείνα χρόνια είναι οι αιώνες της αραβικής επέκτασης ως τον Καύκασο και την Ινδία αλλά και της καθόδου των τουρκικών και μογγολικών ορδών από την κεντροασιατική στέπα.

Οι τρεις αυτοί ιπποτοξότες κατακτητές αντιμάχονται μεταξύ τους χρησιμοποιώντας τους κατακτημένους λαούς ως πεζικό. Οι Τσιγγάνοι της Περσίας ισχυρίζονται ότι τότε βρέθηκε η φυλή τους (Λομά) μετεγκατεστημένη στην επαρχία Βασπουρακάν της Αρμενίας.

Το 1021 ο ηγέτης της επαρχίας ονόματι Σενεκερίμ Αρντζρούνι αντάλλαξε τη Βασπουρακάν με εδάφη στη Σεβάστεια της βυζαντινής Κιλικίας, απέναντι από την Κύπρο.

Σημειώνουμε ότι η μετανάστευση αυτή συμπίπτει χρονολογικά με την πρώτη εμφάνιση Αθίγγανων στην Κωνσταντινούπολη. Στο αρμένικο Βασίλειο της Κιλικίας όμως έφτασαν σύντομα οι Σελτζούκοι Τούρκοι, οι Σταυροφόροι και οι Μογγόλοι.

Επί δύο αιώνες οι Τσιγγάνοι της Αρμενίας έγιναν «μπαλάκι» στα χέρια τους, μέχρι που το 1375 το βασίλειο αυτό κατέρρευσε οριστικά και Αρμένιοι και Τσιγγάνοι κατέφυγαν με γενοβέζικα πλοία στη σημερινή Μολδαβία ιδρύοντας το βασίλειο της Βεσσαραβίας.

Δίπλα τους ήταν η σημερινή Ρουμανία, όπου οι Τσιγγάνοι βρήκαν άδεια βοσκοτόπια για τα άλογά τους, αλλά κατέληξαν σκλάβοι στους ντόπιους βοεβόδες.

Οι σφαγές του Ταμερλάνου

Μεγάλος αριθμός μελών της φυλής των Λομά κατέληξε επίσης στο σημερινό Αζερμπαϊτζάν. Στον Βίο του Ταμερλάνου που έγραψε ο Σύριος Αχμάντ ιμπν Αραμπσάχ (1389-1450) διαβάζουμε για περίεργα περιστατικά που συνέβησαν στα πρώτα χρόνια εξουσίας του μεγάλου στρατηλάτη (θυμίζουμε ότι αυτός ο μουσουλμάνος Μογγόλος ξεπάστρεψε στη συνέχεια 17 εκατομμύρια ανθρώπους, ήτοι το 5% του τότε παγκόσμιου πληθυσμού).

Τρεις φορές, λέει, ξεκίνησε ο στρατηγός για εκστρατεία, για να βρει και τις τρεις φορές τους Τσιγγάνους να έχουν καταλάβει την πρωτεύουσά του. Τελικά κατέσφαξε τους περισσοτέρους και οι υπόλοιποι διασκορπίστηκαν.

Το 1398, όμως, όταν ο Ταμερλάνος εισέβαλε στο Μουλτάν της Ινδίας, βρήκε απέναντί του μια στρατιά από Τζατ, ομόφυλους των Λομά. Επακολούθησε νέα μεγάλη σφαγή αυτών των «καταραμένων» και ξεριζωμός όσων γλίτωσαν.

Και λίγο πριν από την τρομερή τελική μάχη του Δελχί ο ανελέητος Μογγόλος αποκεφάλισε μπροστά στον ινδό βασιλιά 100.000 αιχμαλώτους του!

Το ηθελημένο ή συμπτωματικό κυνηγητό των Λομά/Τζατ/Τσιγγάνων από τις ορδές του Ταμερλάνου συνεχίστηκε όταν αυτός ήρθε σε σύρραξη με τους Σελτζούκους Τούρκους.

Ετσι μοιάζει τελείως λογικό το ότι η καταδιωκόμενη αυτή φυλή συνέχισε να κινείται δυτικά, προς το Βυζάντιο και την Ευρώπη, ξεγράφοντας σταδιακά από τη θύμησή της τον τόπο καταγωγής της και την προοπτική επιστροφής σ' αυτόν.



Ποιες είναι οι φυλές των Τσιγγάνων;

Γλωσσολογικά οι Τσιγγάνοι διαχωρίζονται σε τρεις φυλές: τους Ρομά, τους Ντομά και τους Λομά. Οι Ρομά είναι η πολυπληθέστερη φυλή, απαρτιζόμενη από αρκετές υποδιαιρέσεις της:

Τους Καλντέρα, τους Καλντεράς και τους Κουρά - ρα, που είναι κυρίως σιδηρουργοί, ξυλουργοί και καλαθοπλέκτες, αλλά και τους Λοβάρα, που είναι εκτροφείς αλόγων. 


Τους συναντάμε στην Τουρκία, στα Βαλκάνια, στην Κεντρική και στην Ανατολική Ευρώπη.

Στους Ρομά εντάσσονται επίσης οι Κάλε, που ζουν κυρίως στη Νότια Γαλλία και στην Ιβηρική χερσόνησο, με εξειδίκευση στο τραγούδι, στο θέατρο και στον χορό φλαμένκο, και οι Σίντι, που βρίσκονται συγκεντρωμένοι στα σύνορα Γαλλίας – Γερμανίας (ιδιαίτερα στην Αλσατία) και είναι εξειδικευμένοι στην ακροβασία και στις τέχνες του τσίρκου.

Τέλος, οι Ρομάνισελ, που απαντώνται κυρίως στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ και παραδοσιακά ήταν εκτροφείς αλόγων.

Οι Τσιγγάνοι που συναντάμε σε Μαρόκο, Τυνησία, Αλγερία στις χώρες δηλαδή της περιοχής Μαγκρέμπ (οι Νταρ-μπούσι-φαλ), στην Αίγυπτο (οι Γκάγκαροι), στη Μέση Ανατολή και στη ΝΑ Τουρκία ανήκουν γενικά στη φυλή των Ντομά και εξειδικεύονται στα ακροβατικά και στην ταχυδακτυλουργία. Εντυπωσιακό είναι το ότι οι Ντομά της Αιγύπτου είναι στην πλειονότητά τους χριστιανοί κόπτες.

Στην Αρμενία, στη Γεωργία και στο Ιράν συναντούμε την τρίτη και πιο ολιγάριθμη φυλή, των Λομά, που εξειδικεύεται στην εκτροφή αλόγων. Συνολικά ο πληθυσμός τους ανά τον κόσμο εκτιμάται στα 12 εκατομμύρια.


Γιατί τους λέμε «κατσίβελους»;

Στη Θράκη κυρίως αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας παραδοσιακά αποκαλούν τους Ρομά «κατσίβελους». Το γιατί... ελάχιστοι πια το γνωρίζουν.

Η προέλευση της λέξης είναι από τη λατινική captivus (αιχμάλωτος, σκλάβος), που στα μεσαιωνικά λατινικά έγινε cattivello (σκλαβωμένος, δύστυχος).

Το προφανές θα ήταν να πούμε πως οι λατινόφωνοι Βλάχοι έδωσαν από λύπηση αυτό το προσωνύμιο στους ρακένδυτους Τσιγγάνους όταν τους πρωτογνώρισαν.

 Αλλά υπάρχει και μια πιο ιστορική ερμηνεία: τους πρώτους αιώνες παρουσίας τους στα Βαλκάνια οι πολυπληθείς Τσιγγάνοι της Ρουμανίας ζούσαν υπό καθεστώς σκλαβιάς στη λατινόφωνη εκείνη χώρα.

Οι Ελληνες Βλάχοι ανεβοκατέβαιναν, ως γνωστόν, τα Βαλκάνια για εμπορικές δοσοληψίες. Πιθανότατα λοιπόν τους γνώρισαν ως σκλάβους και «σκλάβους» τους ονόμασαν, στα λατινικά.

Τούρκοι και Ρομά

Μπορεί οι παραδόσεις μας να λένε ότι οι Τούρκοι χρησιμοποίησαν την «άστεγη φυλή» άλλοτε ως σιδεράδες του στρατού τους, άλλοτε ως απαγωγείς παιδιών για τα χαρέμια και άλλοτε ως κοινούς κατασκόπους, αλλά η μεταξύ τους σχέση δεν ήταν ποτέ σχέση εμπιστοσύνης.

Ενδεικτικό είναι το ακόλουθο δημώδες ανέκδοτο που κυκλοφορεί από αιώνες στη γειτονική χώρα:



Πηγαίνει μια μέρα ο Γύφτος στο τζαμί. Κατά τύχη βρίσκει θέση μόνο δίπλα στον νταή του χωριού, τον Καρά Ρουστέμ.

Οταν τελειώνει η λειτουργία και όλοι στρέφουν το κεφάλι δεξιά - κατά πώς κάνει ο ιμάμης -, ο Γύφτος το στρέφει αριστερά, προς τον Καρά Ρουστέμ. Βγαίνοντας από το τζαμί, κάποιος τον ρωτάει γιατί γύρισε το κεφάλι ανάστροφα.

Τότε εκείνος του απαντά: «Ο Αλλάχ συγχωρεί, αλλά ο Καρά Ρουστέμ ποτέ!».


Το μυστικό του ατσαλιού

Μια ολότελα απίστευτη εξήγηση για τον ξεριζωμό των Τσιγγάνων από την Ινδία προέκυψε ως πιθανή πριν από 11 χρόνια, όταν διερευνούσαμε σε άρθρο μας «Το μυστήριο του δαμασκηνού σπαθιού». Εκεί σημειώναμε μεταξύ άλλων τα εξής:

Είναι εντυπωσιακό ότι το ατσάλι, το ισχυρότατο αυτό κράμα σιδήρου και άνθρακα, μας έδωσε το πρώτο δείγμα του σε ένα μαχαίρι που βρέθηκε στην Κύπρο, χρονολογούμενο περί το 1.200 π.Χ.

Στα σίγουρα, πάντως, τα σπαθιά από ατσάλι τα πρωτοσυναντάμε ιστορικά στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ο ίδιος ο Αριστοτέλης είχε εξυμνήσει τις αρετές των εγχειριδίων της Ανατολής και μας είναι γνωστό ότι ο Αλέξανδρος είχε δώσει εντολή να κατάσχεται κάθε μεταλλείο και μεταλλουργείο που βρισκόταν στα εδάφη που κατακτούσε.

Οταν ο ινδός βασιλιάς Πώρος συνθηκολόγησε μαζί του, του χάρισε τριάντα λίβρες από το καλύτερο ινδικό ατσάλι και ένα σπαθί.



Η απορία είναι γιατί οι Μακεδόνες - και οι Ρωμαίοι που τους διαδέχθηκαν - δεν επωφελήθηκαν από την τεχνογνωσία σφυρηλάτησης ομογενούς ατσαλιού των χωρών που γνώρισαν.

Η απάντηση των επιστημόνων μεταλλουργών ήταν ότι τα χυτήρια των Ευρωπαίων, από την Αρχαιότητα ως και τον Μεσαίωνα, έφθαναν ως τους 1.200 βαθμούς Κελσίου και όχι στους 1.500 που χρειαζόταν αυτή η κατεργασία.

Ηταν άγνωστο πώς οι ινδοί μεταλλουργοί το κατάφερναν και... σίγουρα κράτησαν καλά το μυστικό τους.

Το 1999 μια νέα αρχαιολογική ανακάλυψη έριξε φως στο μυστήριο αφήνοντας περιθώριο για νέες εικασίες ως προς τον ρου της Ιστορίας: στα ερείπια της πόλης Γκιαούρ Καλά του Τουρκμενιστάν βρέθηκαν τρία καμίνια του 1.000 μ.Χ., με πήλινο φούρνο, τροφοδοτούμενο με αέρα από κάτω, που όντως μπορούσε να φθάσει τους 1.500 βαθμούς.

Ο υπεύθυνος των ανασκαφών δρ Ντάφιντ Γκρίφιθς, του Πανεπιστημιακού Κολεγίου του Λονδίνου, δήλωσε ότι πρόκειται για την πιο εξεζητημένη μεταλλουργική τεχνολογία που έχει ανασκαφεί ποτέ.

Ποια είναι όμως η Γκιαούρ Καλά και γιατί βρέθηκε εκεί αυτή η τεχνογνωσία; Οπως υποψιάζεται κανείς από το όνομα, πρόκειται για Ελληνιστική πόλη: ήταν η πρωτεύουσα της Βακτριανής, Σογδιανής, Μαργιανής και μετέπειτα Σελεύκειας.



Το αν οι κατοπινοί κατακτητές της υπήρξαν κοινωνοί του μυστικού του ατσαλιού δεν μας είναι ιστορικά γνωστό.

Πάντως, ως την πρόσφατη ιστορική εποχή η εθνική ημέρα των Τούρκων περιελάμβανε το άναμμα ενός καμινιού, εις μνήμην της πηγής της δύναμής τους.

Το 626 μ.Χ. κατηφόρισαν προς τα εδάφη των Αράβων, πολέμησαν άγρια μαζί τους για 90 χρόνια και έπειτα προσχώρησαν στη μουσουλμανική κυριαρχία του χαλιφάτου της Δαμασκού.

Σύντομα βρέθηκαν να κυριαρχούν στον στρατό του χαλίφη και γύρω στο 1000 μ.Χ. κατέλαβαν επ' ονόματί του το Ινδουστάν.

Στα χρόνια της τουρκικής κατάκτησης της Ινδίας σημειώθηκε και η πρώτη ερήμωση των εκεί μεταλλείων σιδήρου.

Οι εργάτες τους υποχρεώθηκαν να ακολουθήσουν τον τουρκικό στρατό και η φυλή-παρίας των μεταλλωρύχων της Χαϊντεραμπάντ απογυμνώθηκε από όσους γνώριζαν το μυστικό κατεργασίας του ατσαλιού.

Να έχει αυτό άμεση σχέση με την παλιά μας αντίληψη για τον «σιδερά γύφτο» που υπηρετούσε τα οθωμανικά ασκέρια στα Βαλκάνια;



Μια ένδειξη για τέτοια σχέση μάς έδωσε η λεπτομερής περιγραφή των σιδεράδων γύφτων της Μεθώνης από τον Arnold von Harff το 1499: σημείωσε γεμάτος απορία ότι χύτευαν το σίδερο σε «χωνευτά καμίνια», σκαμμένα κάτω από τα πόδια τους, στο χώμα.

Εκείνο που δεν γνώριζε ο γερμανός περιηγητής ήταν ότι μια τέτοια διάταξη λειτουργούσε σαν... χύτρα ταχύτητας που ανέβαζε πολύ υψηλά τη θερμοκρασία.

Οι σημερινοί μερακλήδες μεταλλουργοί που επιχειρούν να φτιάξουν ατσάλινα σπαθιά με την παραδοσιακή «δαμασκηνή μέθοδο» καταφεύγουν ακριβώς στο ίδιο κόλπο.

Τέλος, τώρα μαθαίνουμε ότι στα γειτονικά μας Σκόπια μια φυλή Τσιγγάνων λέγεται «Κοβάτσια», που στην ινδική διάλεκτο του Πουντζάμπ σημαίνει «Σιδηρουργοί». Μια άλλη ονομάζεται «Μπαρουτσιέ», δηλαδή «Πυριτιδοκατασκευαστές», και μια τρίτη «Τοπχανσά», δηλαδή «Χυτευτές κανονιών».

Είναι οι φυλές των Τουρκόγυφτων, που, σύμφωνα με τη στρατιωτική ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, παρείχαν τέτοιου είδους υπηρεσίες στον Σουλτάνο ως το 1912. Αν μη τι άλλο, στον τομέα των όπλων ο ξεριζωμένος αυτός λαός «μορφώθηκε» περνώντας από τα σπαθιά στα κανόνια.

Καφαντάρης Τάσος 


Πηγή




Η αλήθεια είναι, πως ο συγκεκριμένος, μου είναι αποκρουστικός για τις δηλώσεις και την φιλελεύθερη πολιτική του.
Οφείλω όμως να επισημάνω, πως στην συγκεκριμένη περίπτωση, λέει τα πράγματα με το όνομά τους και εστιάζει στην ουσία του προβλήματος που λέγεται ΡΟΜΑ...ΤΣΙΓΓΑΝΟΙ... ΓΥΦΤΟΙ...


Καλλιόπη Σουφλή


O Tζήμερος και αλήθεια -του- για τους Ρομά

 

Ο Θάνος Τζήμερος σε ένα αιρετικό άρθρο αναφέρεται στους Ρομά και στα συμφέροντα που αυτοί εξυπηρετούν.

O Tζήμερος και αλήθεια -του- για τους Ρομά


Κάθε σοβαρή κουβέντα για την πολιτική σχετικά με τους γύφτους, τσιγγάνους, ρομά, ή όπως αλλιώς θέλετε, πρέπει να ξεκινάει από το ερώτημα: είναι δυνατή η νομαδική ζωή στην πυκνοκατοικημένη Ευρώπη του 2013; 

Η απάντηση, προφανώς, είναι ΟΧΙ, γράφει ο Θάνος Τζήμερος σε ένα αιρετικό άρθρο στο marketnews.gr.


Η νομαδική ζωή προϋποθέτει αχανείς εκτάσεις, οικονομική δραστηριότητα της εποχής του κυνηγού - τροφοσυλλέκτη, και αραιές διακριτικές επαφές με τους οργανωμένους οικισμούς, έτσι ώστε ο ένας τύπος ζωής να μην ενοχλεί τον άλλον. 

Προϋποθέτει ποτάμι δίπλα, για να παίρνεις νερό και να πλένεσαι, ξυλεία διαθέσιμη για να έχεις ενέργεια και, δυστυχώς, συνοδεύεται από μεγάλη παιδική θνησιμότητα και μέσο όρο ζωής τα 35.

Αυτός ο τύπος διαβίωσης είναι καθαρός αναχρονισμός. 
Δεν γίνεται να ζεις νομαδικά στη σημερινή Ελλάδα, όπως δεν γίνεται να κυκλοφορείς έφιππος στην Ακαδημίας ή να παίζεις μπάλα στην Πεντέλης που κάποτε ήταν αλάνα. 

Πιθανόν να είναι γοητευτικό, ρομαντικό ή να τροφοδοτεί φαντασιώσεις για ελευθερία χωρίς χαρτιά, αριθμούς και υποχρεώσεις. 

Αλλά, σήμερα, ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ! 

Απόδειξη ότι δεν διατηρήθηκε έτσι. 

Δίπλα στο τσαντήρι είναι παρκαρισμένα όχι κάρα με άλογα, αλλά "φτιαγμένες" BMW και Καγιέν. 

Τα καλώδια που κλέβουν ρεύμα από τη ΔΕΗ τροφοδοτούν, εκτός από την ηλεκτρική κουζίνα, το πιάτο της ΝΟVA, και το στερεοφωνικό στη διαπασών. 

Κι η οικονομική ζωή τους δεν είναι τα κοπάδια ή το κυνήγι. 

Είναι ο χώρος που ξεκινάει από την παραοικονομία και επεκτείνεται μέχρι το έγκλημα. Αναμενόμενο: όταν περιθωριοποιείς όλη σου τη ζωή, περιθωριοποιείται και η οικονομική σου δραστηριότητα.

Όμως, οι νομάδες φέρνουν ψήφους. 

Κι όποιοι έχουν ασχοληθεί με τα κοινά, μπορούν να σας πουν για τις συμφωνίες που γίνονται ανάμεσα στις φυλές και τους υποψήφιους βουλευτές. 

Συμφωνίες που τηρούνται μέχρι κεραίας, αφού οι εκλογές είναι μια μπίζνα και για τα δύο μέρη. 

Εκεί, οι νομάδες ξεπερνούν σε τιμιότητα τους άλλους, κανονικούς πελάτες, που ψηφίζουν με το μυαλό στον διορισμό. 

Ο αρχηγός είναι σαφής: είμαστε τόσοι ψηφοφόροι στη φυλή, η ψήφος κάνει τόσο, τα έσκασες, τις πήρες. 

Καθαρές κουβέντες. 

Και, φυσικά, υπάρχει συνέχεια. 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, που δεν έχει ιδέα από ελληνικά συστήματα, δίνει, η αφελής, χρήματα για την ενσωμάτωση των νομάδων στον κοινωνικό ιστό: τη στέγαση, την περίθαλψη, την εκπαίδευση. 

Πού πηγαίνουν όλα αυτά; 

Στις τσέπες των μερών που έκαναν τη συμφωνία. 

Εκατομμύρια ευρώ έχουν εξαφανιστεί έτσι, χωρίς να γίνει το παραμικρό.


Επειδή και στην Ευρώπη οι νομάδες ψηφίζουν με τον... πειθαρχημένο τρόπο που περιγράψαμε, κανένας δεν αποφάσισε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα στην ουσία του. 

Μόνο ο Σαρκοζί έκανε κάτι χαζομαγκιές κι έδιωξε πολλούς Γάλλους νομάδες, εφαρμόζοντας ουσιαστικά τη δική τους λογική: πετάω τα σκουπίδια στην αυλή του γείτονα. 

Κανένας δεν αποφάσισε να κοιτάξει τον νομάδα στα μάτια και να του πει: σεβόμαστε την ιδιαιτερότητά σου. 

Αλλά και οι ιδιαιτερότητες οφείλουν να κινούνται σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Μπορείς, αν θέλεις, να ζεις σε αντίσκηνο. 

Αλλά θα είναι σε οργανωμένο χώρο με αποχέτευση, παροχές νερού και ρεύματος που θα πληρώνεις γι' αυτές. 

Θα έχεις ΑΦΜ και θα στέλνεις τα παιδιά σου στο σχολείο. 
Θα δέχεσαι προγεννητικό έλεγχο. (Η μεσογειακή αναιμία, που σχεδόν έχει εξαληφθεί στον αστικό πληθυσμό, "θερίζει" στους νομάδες. Το κόστος αντιμετώπισης της ασθένειας σε ένα πάσχοντα είναι περίπου 2000 ευρώ τον μήνα...). 

Έλα λοιπόν να σχεδιάσουμε μαζί τα επόμενα βήματα.


Προσπάθησε να πείσεις τους δικούς σου ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος. 

Δεν θα σου χαρίσω σπίτι να ζεις γιατί σε κανέναν πολίτη το κράτος δεν χαρίζει σπίτια. 

Γιατί κι αν ακόμα σου το δώσω με το κλειδί στο χέρι, θα ξηλώσεις από υδραυλικά μέχρι κουφώματα για να τα πουλήσεις, γιατί έτσι έμαθες. 

Θα σου δώσω όμως τη δυνατότητα να το φτιάξεις. 

Ναι, είναι δύσκολο να ενταχθείς σε ένα στυλ ζωής που έχει κι αυτό τα μύρια όσα στραβά κι ανάποδα. 

Είναι δύσκολο να εμπιστευθείς μια Πολιτεία που δεν την εμπιστεύεται κανένας πολίτης. 

Ξεκινάς από μεγάλη απόσταση. 

Αλλά δεν γίνεται αλλιώς. 

Γι' αυτό θα σε βοηθήσω. 

Θα σε εκπαιδεύσω. Θα σε διευκολύνω.

 Θα ορίσω κοινωνικούς λειτουργούς, γιατί ένα παιδί 16 χρονών δεν μπορεί να διεκπεραιώσει με επιτυχία το ρόλο του γονιού.


Θα αναθέσω σε ειδικευμένους "συνδέσμους" να σε εξυπηρετούν στην επαφή σου με το κράτος και τη γραφειοκρατία (μέχρι να την εξαλείψω και για όλους τους άλλους Έλληνες!). 

Θα σου μάθω δεξιότητες για να βγάζεις τίμια το ψωμί σου. 

Θα ξεκινήσω π.χ. από αυτό που κάνεις ήδη: ανακύκλωση. 

Θα σε εντάξω σε μια παραγωγική αλυσίδα. 

Θα νοιώσεις χρήσιμος, ισότιμος, αποδοτικός. 

Κι αν όχι τα παιδιά σου, τα εγγόνια σου δεν θα ονομάζονται γύφτοι, τσιγγάνοι, ρομά, ή όπως αλλιώς θέλετε, αλλά Έλληνες, όπως όλοι οι κάτοικοι αυτής της χώρας. 
Με τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις.


Πολλές οικογένειες τσιγγάνων αυτό το έχουν κάνει ήδη, χωρίς κρατική βοήθεια. 

Πάτε μια βόλτα στο Ζεφύρι και στο Μενίδι, να δείτε σπίτια που ντρέπεσαι να μπεις μέσα. 

Με μια ιδιότυπη ενδεχομένως διακοσμητική αντίληψη, αλλά κανονικά σπίτια. 

Κάποιοι θα αντιδράσουν, ειδικά όσοι ζουν αποκλειστικά από το έγκλημα. 

Λυπάμαι, αλλά, σ' αυτές τις περιπτώσεις θα εφαρμοστεί ο νόμος, όχι επειδή ανήκουν σε άλλη φυλή, αλλά επειδή εγκληματούν.


Όμως, αυτές τις κουβέντες δεν τις κάνουμε. 

Είμαστε μια υποκριτική κοινωνία. 

Αποφεύγουμε να δούμε το πρόβλημα και πηγαίνουμε συνέχεια γύρω – γύρω. 

Γιατί είναι πιο εύκολο να λες τι φταίει, αλλά πολύ δύσκολο να πεις τι πρέπει να γίνει. 

Γιατί είναι βολικό να κατηγορείς τον κάτοικο του Ασπροπύργου για ρατσισμό, όταν ζεις στην Κηφισιά. 

Γιατί κανένας πολιτικός στην Ελλάδα της μεταπολίτευσης δεν ξεκίνησε να λύσει ένα πρόβλημα που από τη φύση του χρειάζεται μακροχρόνια στόχευση. 

Πόσο τους ταιριάζουν οι στίχοι:


"...και σα να 'χασαν το δρόμο τους,
και μαζί μ' αυτό σα να 'χασαν
λίγο λίγο και την έγνοια,
λίγο λίγο και τη γνώμη,
κι ύστερα και κάθε μνήμη,
κι ύστερα και κάθ' ελπίδα,
και που δεν κρατούσαν πίσω τους
και που μήτε ξάνοιγαν εμπρός
μια πατρίδα."


Δεν ήταν ανάγκη να προκύψει η περίπτωση της μικρής Μαρίας για να ξεκινήσουμε αυτή την κουβέντα. 

Έστω κι έτσι όμως, είναι ευκαιρία, επιτέλους, να δούμε την ουσία. 

Έχουμε πολλά να κάνουμε από δω και μπρος σε πάμπολλους τομείς και πρέπει να τα κάνουμε γρήγορα! 

Για να μπορέσουμε να πούμε:

"Απ' τους κόσμους του Αύριο
το μήνυμα της νίκης εγώ σου φέρνω...
Είμαι η σάλπιγγα εγώ μιας Ανάστασης..."


Είναι, κι αυτοί και οι προηγούμενοι, στίχοι από τον "Δωδεκάλογο του Γύφτου" του Παλαμά. Δεν φαντάζομαι, για να μην χαρακτηριστεί ρατσιστής, να πρέπει να τον μετονομάσουμε σε "Δωδεκάλογο του Ρομά";


Πηγή: iefimerida.gr


πηγή


Ας δούμε και την ιστορική τους διαδρομή... έχει ενδιαφέρον...

Ρομά ή Ρομ ή Τσιγγάνοι ή Γύφτοι: Από πού κατάγονται τελικά;

Ρομά ή Ρομ ή Τσιγγάνοι ή Γύφτοι: Από πού κατάγονται τελικά;


Πώς ήρθαν και πώς εξαπλώθηκαν στην Ευρώπη; Από πού προέρχονται τα διάφορα ονόματά τους; 

 

 Μιχάλης Στούκας


Ρομά ή Ρομ ή Αθίγγανοι ή Τσιγγάνοι ή Γύφτοι… Τόσες λέξεις, για μια φυλή, η καταγωγή της οποίας αποτελούσε μυστήριο και μόνο τους τελευταίους αιώνες ξεκαθάρισε.

Στο σημερινό άρθρο, θα ασχοληθούμε αποκλειστικά με την καταγωγή των Ρομά και τους πρώτους αιώνες της διαδρομής τους στην Ευρώπη. Η χρήση των άλλων όρων γι' αυτούς (Αθίγγανοι,Τσιγγάνοι και, κυρίως, Γύφτοι) δεν έχει κανένα μειωτικό σκοπό, απλά γίνεται για να δοθούν απαντήσεις στην ετυμολογία των όρων αυτών.


Οι Ρομά (αγγλ. Gypsies, γαλλ. Tsiganes ή Tziganes, γερμ. Zigeuner), αποδείχτηκε ότι είναι Καυκασοειδής λαός με σκουρόχρωμο δέρμα, που προέρχεται από τη Βόρεια Ινδία, αλλά σήμερα κατοικέι σχεδόν σε όλες τις περιοχές του πλανήτη. Κυρίως όμως στην Ευρώπη.


Είναι ο μόνος νομαδικός λαός που δεν υπήρξε ούτε κατακτητικός ούτε κτηνοτροφικός και παρά το ότι έχουν γίνει αντικείμενο πολλών μελετών από κορυφαίους επιστήμονες, εξακολουθούν να περιβάλλονται από μύθους και μυστήρια.

Την άποψη για προέλευση των Ρομά από την Ινδία, διατύπωσε ο Αδαμάντιος Κοραής στο έργο του "Άτακτα" 4,37. 

Θεωρεί βέβαια, ότι κάποια φύλα (οι Ατσίγγανοι) ήρθαν στην Ευρώπη μέσω Ασίας, ενώ άλλα (οι Γύφτοι) μέσω Αιγύπτου. 

Αυτό το θέμα δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα, πάντως η ταύτιση Αθίγγανων και Γύφτων έγινε αργότερα από την έλευσή τους στην Ευρώπη (περ. 14ο - 15ο αι.).

Φαίνεται λοιπόν, ότι οι Ρομά ήταν Ινδοί παρίες (οι οποίοι σύμφωνα με το "καστικό" σύστημα που ίσχυε ως την εποχή του Γκάντι, ονομαζόταν "Άθικτοι", οι οποίοι μετά τον 9ο αιώνα, μέσω διαδοχικών μεταναστεύσεων, έφτασαν από το Ιράν και από εκεί στα εδάφη της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και στη συνέχεια σε όλη την Ευρώπη.

Πράγματι, στο Βυζάντιο, ήταν γνωστοί από τον 9ο αιώνα με την ονομασία Αιγύπτιοι, από την οποία προήλθε η ονομασία Γύφτοι.

Το όνομα Αιγύπτιοι, το πήραν, είτε γιατί ήρθαν μέσω της Αιγύπτου, είτε γιατί ήρθαν μέσω της Κιλικίας (περιοχής της Μικράς Ασίας), που λόγω της ευφορίας του εδάφους της, χαρακτηριζόταν "Μικρά Αίγυπτος". 


Για το όνομα Αθίγγανοι, υπάρχει η εξής ερμηνεία. 

Αθίγγανοι ονομάζονταν οι Έλληνες αιρετικοί Μελχισεδεκίτες ή Καθαροί. 


Όταν η αίρεση είχε παρακμάσει και είχαν απομείνει μόνο οι εξωτερικές της εκδηλώσεις και οι δεισιδαιμονίες, ο όρος Αθίγγανος έφτασε να σημαίνει αυτόν που ασκούσε τη μαντεία. 


Επειδή και οι Γύφτοι ήταν επίσης γνωστοί για την ενασχόλησή τους με τη μαντεία, ονομάστηκαν κι αυτοί Αθίγγανοι (όπως αναφέρει ο αείμνηστος φιλόλογος γλωσσολόγος Δικαίος Βαγιακάκος).

Πάντως, σήμερα, σχεδόν πάντα, οι Αθίγγανοι, οι Τσιγγάνοι και οι Γύφτοι ταυτίζονται με τους Ρομά, παρόλο ότι είναι κοινής μεν προέλευσης φύλα, που ήρθαν όμως στην Ευρώπη μέσω διαφορετικών περιοχών και σε διαφορετικές εποχές.



Ο όρος Ρομ, με τον οποίο αυτοαποκαλούνται οι ίδιοι, σημαίνει άντρας ή σύζυγος. Στο κορυφαίο γαλλικό λεξικό "Le Petit Robert" σημειώνεται ότι ο όρος πρωτοεμφανίστηκε το 1857. 


Στο κορυφαίο αμερικανικό λεξικό, Merriam-Webster's (11η έκδοση), αναφέρεται ότι ο όρος Ρομ πρωτοεμφανίστηκε το 1841 και δηλώνει τον σύζυγο. 

Όσο για τον όρο Gupsy (Γύφτος), αναφέρει ότι πρωτοεμφανίστηκε το 1537!

Οι Ρομά, για τους μη ομόφυλούς τους, χρησιμοποιούν τον όρο gadje, άκρως μειωτικό, που σημαίνει "άξεστος επαρχιώτης", "χωριάτης", "στουρνάρι" ή "βάρβαρος".


https://youtu.be/qXI2g9MhV2I


Η εξάπλωση των Ρομά στην Ευρώπη και τις άλλες ηπείρους - Οι δυσκολίες που συνάντησαν
Όπως αναφέραμε, από τον 9ο αιώνα, οι Ρομά είχαν εγκατασταθεί στη Βυζαντινή αυτοκρατορία. 

Τον 15ο αιώνα, για να αποφύγουν τους πολέμους μεταξύ Βυζαντινών και Οθωμανών, εγκατέλειψαν σταδιακά τις περιοχές όπου κατοικούσαν και χάρη σε έγγραφα που τους χορήγησε το 1417-1418 ο βασιλιάς της Βοημίας, εγκαταστάθηκαν σχεδόν σε όλη την Ευρώπη. 

Το 1721, Πολωνοί τσιγγάνοι διέσχισαν τη Ρωσία και εγκαταστάθηκαν στη Σιβηρία.

Αντιμετώπισαν βέβαια και περιοριστικές νομοθεσίες εναντίον τους. 

Οι Ισπανοί τσιγγάνοι (Gitanos), από το 1499 ως το 1783, αντιμετώπισαν διώξεις. Ομοίως και οι Γάλλοι ομοεθνείς τους το 1539. Στην Αγγλία, το 1530, διατάχθηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα, αλλιώς θα φυλακίζονταν! 


 Επίσης, οι πρώτες αναχωρήσεις τσιγγάνων για τις ευρωπαϊκές αποικίες στην Αμερική και την Αφρική, δεν ήταν εθελοντικές. 


Οι Ισπανοί, οι Βρετανοί και οι Πορτογάλοι επιχείρησαν μ' αυτό τον τρόπο να απαλλαγούν από αυτούς. 


Επίσης, τσιγγάνοι μετείχαν στον αποικισμό της Λουϊζιάνας από τους Γάλλους.

Η γλώσσα των Ρομά λέγεται Ρομανί "Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας", Ακαδημία Αθηνών, έκδ. 2014) και έχει μεγάλη ομοιότητα με τη σανσκριτική και τις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες της Βόρειας Ινδίας. 


Αυτό, παρατηρήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα και οδήγησε στην ανακάλυψη της αρχικής κοιτίδας των Ρομά.

Σήμερα, είναι διασκορπισμένοι σχεδόν σε όλο τον πλανήτη, ζουν όμως κυρίως στην Κεντρική και Νότια Ευρώπη. 


Οι εκτιμήσεις για τον συνολικό πληθυσμό τους διαφέρουν, θεωρείται ωστόσο ότι ανέρχεται περίπου, σε 6.000.000.

Πολύτιμες πληροφορίες για το άρθρο αυτό, αντλήσαμε από την εγκυκλοπαίδεια "ΠΑΠΥΡΟΣ-ΛΑΡΟΥΣ-ΜΠΡΙΤΑΝΙΚΑ" (έκδ. 1993) και την εγκυκλοπαίδεια "ΔΟΜΗ" (εκδ. 2005).



Πηγή






ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Ο διαχειριστής του ιστολόγιου δεν ευθύνεται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνει. Τονίζουμε ότι υφίσταται μετριασμός των σχολίων και παρακαλούμε πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
● Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
● Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
● Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
● Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης σχολίων χωρίς καμία άλλη προειδοποίηση.
● Επιπλέον σας τονίζουμε ότι το ιστολόγιο λειτουργεί σε εθελοντική βάση και ως εκ τούτου τα σχόλια δημοσιεύονται το συντομότερο δυνατόν, μόλις αυτό καταστεί εφικτό.

15 σχόλια:

  1. Μην τα βαζετε με τους σκατο-γιουφτους. Αυτοι ειναι περιπλανωμενοι οπως τα ξαφερφια τους, οι οβριοι.

    Κρεμαστε τον Δημητρα, την σκατογριαπουσταρα την Βαλλιανατου και την οβραϊλα που κρυβεται πισω τους και τους προστατευει με "νομους" που μαγειρευουν στα κεντρικα των Βρυξελλων. Εκει ειναι το ζουμι.

    Και μην ξεχνατε:
    Ψηφιζετε πΣυριζα η ΚουληΧρυσουλη, να σας γλυτωσουν απ το κακο.
    Προς Θεου μην ψηφιζετε ΧΑ και σας πουν ναζιστες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. θεωρώ ότι είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΛΑΘΟΣ εκ μέρους της Κυρίας Σουφλή στο Σχολιό της να "Παροτρύνει" εμμέσως πλήν σαφώς τους "Ενδιαφερόμενους"...Ανταρσύες-Κκεδες και λοιπές "Προοδευτικές δυνάμεις"...στο τι ενδεχομένως θα μπορούσε να "Πάθει" η Κοπέλα που βγήκε ΟΝΤΩΣ και είπε Αλήθειες...που ενοχλούν+Πονάνε,Πιστεύω ότι ΔΕΝ έπρεπε να Αναφερθεί καθόλου η Παράμετρος της "Διωξής της"....απο τον Γνωστό Ανθελληνικό Συρφετό...ΔΕΝ λέω ότι έγινε Σκόπιμα αλλά ήταν Απρόσεχτος Σχολιασμός..Τέλος πάντων είναι Δεδομένο ότι οι Ρομά-Βρομά ή Γύφτοι με κάποιες Εξαιρέσεις έχουν Αναγάγει τις κάθε λογής Παραβατικές Πράξεις της λεγόμενης Παραοικονομίας σε κάτι Αυτονόητο σαν Στάση Ζωής.Παραδείγματα=Εμπόριο Όπλων-Ναρκωτικών-Κλοπές ΙΧ ή Μοτοσυκλετών τα οποία χρησιμοποιούν σε άλλες Παραβατικές Πράξεις τύπου ληστεία ύστερα Παίρνουν τα Εσωτερικά Μηχανικά Μέρη ή Εξωτερικά Προφυλακτήρες,Φώτα Μπροστινά-Όπισθεν,Μαρσπιέδες,Ποδιές,Ρόδες,Πηρούνι κτλ. και τα Πουλάνε σε κάθε Ενδιαφερόμενο ανάλογα το Μοντέλο που θέλει,Χαλκοκαλώδια Τηλεπικοινωνιών όπου βρίσκουν τα τσακίζουν-Καπάκια απο Φρεάτια/Σχάρες Φρεατίων,Επίσης Χαλκοκαλώδια που βρίσκονται κοντά σε Σιδηροδρομικές Γραμμές ή ακόμα ξηλώνουν και τις Σιδηροδρομικές Γραμμές,Δεν Συζητώ για κλοπές σε Σπίτια-Καταστήματα Οικιακών Συσκευών-Κινητά-Τιμαλφή-Χρήματα-Έπιπλα και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο.Σε απλά Ελληνικά η Συγκεκριμένη Φυλή είναι ΜΑΣΤΙΓΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από πότε μια άποψη, για το τι θα μπορούσε να συμβεί στην ΕΛΛΗΝΙΔΑ που είχε το θάρρος να πει τα πράγματα με το όνομά τους, τεκμηριώνεται ως ... προτροπή στους υπονόμους της κοινωνικής ζωής, να βάλουν εναντίον της;
      Βγήκε με το πρόσωπό της... επώνυμα... όχι σαν όλους εσάς που δεν έχετε το θάρρος να σχολιάσετε με το όνομά σας.

      Κατά την άποψή μου, είναι εν δυνάμει θύμα.... γιατί σας κάνει εντύπωση;

      Διαγραφή
    2. ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΣΤΙΣ ΑΧΑΡΝΕΣ ΟΙ ΑΝΤΙΦΑΣΚΑΤΑΔΕΣ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΓΑΜΗΣΙ ΘΑ ΦΑΝΕ.

      ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΝΑΡΧΟΣΚΟΥΠΙΔΙΑ; ΔΕΝ ΠΗΡΑΝ ΑΚΟΜΑ ΔΙΑΤΑΓΕΣ ΝΑ ΕΠΕΜΒΟΥΝ Ή ΜΗΠΩΣ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΕΝΩΜΕΝΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΕΧΘΡΟΥ;

      ΕΛΑΤΕ ΡΕ ΜΟΥΝΙΑ ΚΕΕΡΦΑΔΕΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ! ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ...

      Διαγραφή
    3. Καθόλου Εντύπωση ΔΕΝ μου κάνει ίσα-ίσα αυτό ΑΚΡΙΒΩΣ αναδεικνύω απο το σχόλιο που κάνω,για αυτό ακριβώς είπα ότι ο Σχολιασμός τέτοιου τύπου ΔΕΝ έπρεπε να λεχθεί για κανένα λόγο έστω και αν ισχύει,εκφράζω την Άποψή μου όπως και εσείς λέτε την δική σας γνώμη.Τίποτα λιγότερο τίποτε περισσότερο.

      Διαγραφή
    4. Δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα, απ' ότι ίσως εσείς θεωρείτε...
      Θα αντιληφθείτε τι εννοώ, όταν ανεβάσω το σχετικό θέμα που θα αφορά ΚΑΙ στους ΡΟΜΑ.

      Διαγραφή
  3. ΚΑΙ ΈΝΑ ΕΎΓΕ Η ΜΠΡΆΒΟ ΣΕ ΑΥΤΉ ΤΗΝ ΚΟΠΈΛΑ ΕΊΝΑΙ ΠΟΛΎ ΛΊΓΟ ΜΠΡΟΣΤΆ ΣΤΗΝ ΑΛΉΘΕΙΑ. ΌΧΙ ΜΟΝΟ ΈΤΣΙ ΕΊΝΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΌΤΗΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΜΕ ΤΑ ΑΔΈΛΦΙΑ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΊΟΙ ΡΩΣΣΣΣΟΠΟΝΤΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΌΣΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΟΥΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΠΟΙΗΣΗ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Περασαν αιωνες και εζησαν και σε υπερπολιτισμενες περιοχες της γης και παρολα αυτα οι αθιγγανογυφτοι ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ και μιλαω για τις τελευταιες δεκαετιες .Αν υπαρχουν δεκα γυφτοι ο ενας θα ''φανη'' οτι αλλαξε αλλα και αυτος ''το δειχνει'' σε ορισμενες περιπτωσεις. Μελετηστε περιοχες με ρουμανοβλαχους στις περιοχες τρικαλων - Βολου και στην Ηπειρο [Αρτα-θεσπρωτια-υπερορεινα Ιωαννινων] , και μιλαω για '' κουστουμαρισμενους''τυπους χωριων διχως να βγαζω εξω τα χασια οπως ορισμενα αλλα μερη -νησια του ιονιου. Εγιναν δημοσιοι υπαλληλοι σε ολα τα ποστα του κρατους αλλα τα γυφτυλικια δεν τα εκοψαν οπωσ δωροκια , κλεψια , ψευτια , απατεωνια , πανουργια , υπουλοτητα σαν πρωτια και σε δευτερο επιπεδο γελοιοτητα , κοροιδια υποτιμησης , μονιμη κακοντρεχεια προς οποιοδηποτε....αυτα για τους τακτοποιημενους και κρατικους υπαλληλους αθιγγανογυφτους.[Δεν μιλαμε για τον στρατο και αστυνομια ,εχουν αρκετους για να κακολογουν συναδελφους για εντελως προσωπικα των οφελη των και αυτο το λεω επι την πραξη ζηση των.] ΤΕΛΟΣ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΕΛΙΚΑ ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΙ ΑΣ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΠΕΝΤΕ ΑΙΩΝΕ΅Σ ,ΛΕΗΛΑΤΕΣ ΚΑΙ ΚΛΕΦΤΡΟΝΙΑ-_ΑΧΑΙΡΕΥΤΟΙ ΟΛΗ Η ΖΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ""ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥΣ""ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΟΛΟ ΤΟ ΣΚΟΥΠΙΔΑΡΙΟ ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΟΒΑΛΚΑΝΙΟΥ ΒΟΘΡΟΥ ΕΧΕΙ ΜΑΖΕΥΤΕΊ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΟΛΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΚΑΙ ΛΑΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΘΕΛΟΥΝ ΚΛΩΤΣΙΔΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΣΤΙΣ ΣΚΑΤΟΧΩΡΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΑΣ ΚΟΥΒΑΛΗΘΗΚΑΝ ΕΔΩ!

    ΑΜΕΣΗ ΑΠΕΛΑΣΗ ΣΤΙΣ ΚΑΤΣΑΡΙΔΕΣ ΚΑΙ ΠΑΛΟΥΚΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΜΠΙΖΝΕΣ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΡΕ ΑΔΕΡΦΗ ΤΖΗΜΕΡΕ ΠΑΡΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΟΥ ΡΕ ΓΑΜΗΜΕΝΕ ΑΜΑ ΤΟΥΣ ΘΕΛΕΙΣ... ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΣΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ, ΤΟΝ ΠΟΥΛΟ ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΜΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΧΕΧΕ ΤΑ ΖΩΑ ΞΥΠΝΗΣΑΝ:

    http://www.zougla.gr/greece/article/aganaktismeni-i-katiki-tou-etolikou-zitoun-lisi-gia-tin-paravatikotita-ton-roma

    http://www.zougla.gr/greece/article/simploki-katikon-me-roma-sto-egio---metavenoun-astinomikes-dinamis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΜΗΝ ΠΕΙΡΑΖΕΤΕ ΤΟΥΣ ΒΡΟΜΑ ΓΙΑΤΙ ΣΕ ΛΙΓΟ ΔΕΝ ΘΑ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΠΡΕΖΑ ΠΟΥΘΕΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. άσε φίλε εκμετάλλευση οι βρομιάρηδες. Πανάκριβα την πουλάνε και κομμένη κάργα...

      Διαγραφή
  9. Είμαστε μία χώρα μπουρδέλο!!
    Δυστυχώς μας κυβερνούν προδότες Εβραίοι!!!

    Μια ζωή! αυτά τα μπάσταρδα μπροστά μας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ποπη μου εχει απολυτο δικιο η κοπελα εμεις πληρωνουμε τα παντα και αυτοι δεν δουλευουν περνουν ενα σωρο επιδοματα ακομα και το επιδομα αλλυλεγγυης αυτοι εχουν παρει τα περισσοτερα δεν πληρωνουν τιποτα εχει δικιο σε ολα η κοπελα και παρα πολλυ σωστα εγραψες τον τιτλο και ολα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΕΣΤΕ ΜΑΣ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΜΗΝ ΜΕΝΕΤΕ ΣΙΩΠΗΛΌΙ