Τρίτη, 25 Απριλίου 2017

Ιερός πόλεμος για τη Ροτόντα



Ως γνωστόν η Ροτόντα λειτούργησε ως Ρωμαϊκός χώρος, στη συνέχεια ως χριστιανικός χώρος, αργότερα ως τζαμί και στη συνέχεια εγκαταλελειμμένος και ερειπωμένος, περιήλθε βήμα – βήμα στα χέρια της αρχαιολογίας και της επιστήμης, προκειμένου να ξαναβρεί τη λαμπρότητά του και να αποτελέσει μουσειακό – μνημειακό χώρο σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ελληνικού κράτους και του ΚΑΣ. 






Ποιά είπαμε πως είναι η λαϊκή ρήση, για το... "... μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα";;;
Αη γειά σας... αυτή...



Καλλιόπη Σουφλή


Ιερός πόλεμος για τη Ροτόντα


 Σε κατάσταση «εμφυλιακής» σύγκρουσης βρίσκονται για άλλη μια φορά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης με τον Μητροπολίτη Άνθιμο, αυτή τη φορά για την τιμή του ιστορικού αρχαιολογικού χώρου της Ροτόντα στο κέντρο της πόλης.





Αφορμή ή έναυσμα για τη νέα αυτή σύγκρουση το «παλαιόν εγκαίνιον», που εναπόθεσε μονίμως επί της Αγίας Τράπεζας του μνημείου ο Μητροπολίτης. 

Πρόκειται για ένα αιματοβαμμένο ύφασμα που βρέθηκε στον ναό του Αγίου Γεωργίου το 1953.



Στη Ροτόντα, ο οποίος είναι ένας αμιγώς αρχαιολογικός χώρος που υπόκειται στο υπουργείο Πολιτισμού και λειτουργεί βάσει των αποφάσεων του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), τελείται κάθε Παρασκευή η Θεία Λειτουργία.



Ως γνωστόν η Ροτόντα λειτούργησε ως Ρωμαϊκός χώρος, στη συνέχεια ως χριστιανικός χώρος, αργότερα ως τζαμί και στη συνέχεια εγκαταλελειμμένος και ερειπωμένος, περιήλθε βήμα – βήμα στα χέρια της αρχαιολογίας και της επιστήμης, προκειμένου να ξαναβρεί τη λαμπρότητά του και να αποτελέσει μουσειακό – μνημειακό χώρο σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ελληνικού κράτους και του ΚΑΣ. 


Έκτοτε και μετά την αναστήλωσή του το μνημείο αποτελεί επίκεντρο έριδων με βασικό υποκινητή την Εκκλησία η οποία φιλοδοξεί να επαναλειτουργήσει τη Ροτόντα ως εκκλησία.



Κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, πρότεινε να σταματήσουν να πραγματοποιούνται κάθε είδους εκδηλώσεις στον χώρο και η Ροτόντα να παραμείνει ανοιχτή μόνο για τους επισκέπτες, ώστε να αποφευχθούν αψιμαχίες που θα έβλαπταν τον μνημειακό χώρο.


O Γιάννης Μπουτάρης υποστηρίζει ότι θα πρέπει να ληφθεί απόφαση, ώστε να σταματήσουν κάθε είδους εκδηλώσεις στον χώρο«Την περασμένη Παρασκευή μάθαμε ότι θα γίνει ενός είδους κατάληψη του χώρου στη Ροτόντα με πρόφαση τη χτεσινή εορτή του Αγίου Γεωργίου. 

Είχαμε άμεσα επικοινωνία με το ΥΠΠΟ, διότι αντιλαμβάνεστε ότι αυτό αποτελεί κατάφορη παραβίαση της συμφωνίας που έχει γίνει και της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. 

Εξέδωσε ανακοίνωση η Εφορεία αρχαιοτήτων στην οποία ανέφερε ότι κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η τοποθέτηση του Εγκαινίου για αυτή την Κυριακή και τόνιζε ότι με το τέλος της λειτουργίας θα πρέπει αυτό να απομακρυνθεί» σχολίασε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Με πρόταση ψηφίσματος που κατέθεσε προς τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, ο Γιάννης Μπουτάρης υποστηρίζει ότι θα πρέπει να ληφθεί απόφαση, ώστε να σταματήσουν κάθε είδους εκδηλώσεις στον χώρο, είτε πολιτιστικού είτε εκκλησιαστικού χαρακτήρα κι αυτό διότι υπάρχει ο φόβος να επαναληφθούν δυσάρεστα γεγονότα του παρελθόντος.


«Δεν μπορούμε να παίζουμε με τέτοιες ιστορίες. Έχουμε κακό παρελθόν. Πρέπει να ζητήσουμε από το ΚΑΣ πλήρη αναθεώρηση της απόφασης: Να μη γίνεται καμία χρήση. Να επιτρέπεται μόνο η επίσκεψη στο μνημείο, διότι και οι κοσμικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται, έχουν πολύ λίγο κόσμο μέσα, δεν χωράνε περισσότερα από 300» τόνισε ο κ. Μπουτάρης και πρόσθεσε σχετικά με την χρήση του χώρου για την τέλεση Θείας λειτουργίας μία φορά τον μήνα: 

«Η απόφαση του ΚΑΣ αναφέρει ότι δεν επιτρέπεται να υπάρχουν στοιχεία εκκλησιαστικής αντίληψης γενικώς. Και όχι μόνο υπάρχουν, υπάρχει πακτωμένη Αγία Τράπεζα αλλά και Σταυρός. Αυτό είναι παραβίαση της απόφασης του ΚΑΣ. Η Ροτόντα δεν ήταν ποτέ εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Η εκκλησία βρίσκεται ακριβώς απέναντι. Επίσης, ποιος μου λέει ότι αύριο μεθαύριο δεν θα σηκωθούν οι Μουσουλμάνοι, λόγω του μιναρέ που υπάρχει και θα πουν κι εμείς θέλουμε».


Βλαζάκη: Διαχειριστής του μνημείου της Ροτόντας είναι το Υπουργείο Πολιτισμού
 

«Διαχειριστής του μνημείου της Ροτόντας είναι το Υπουργείο Πολιτισμού. Το μνημείο είναι επισκέψιμο με εισιτήριο, πλην φυσικά των 12 ημερών τον χρόνο, οπότε και τελούνται λειτουργίες», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Γενική Γραμματέας του υπουργείου, Μαρία Βλαζάκη, με αφορμή την τοποθέτηση, χθες, του αρχαίου Εγκαινίου στη Ροτόντα από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Άνθιμο.



«Όπως με διαβεβαίωσε ο έφορος αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης κ. Κανονίδης, το Εγκαίνιο δεν βρίσκεται μετά τη χθεσινή λειτουργία σε εμφανές σημείο επί της Αγίας Τράπεζας εντός του μνημείου», πρόσθεσε η κ. Βλαζάκη.


Αντίδραση από την κοινότητα "Φίλοι της Ροτόντας"

Εξάλλου, με ανακοίνωσή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η κοινότητα "Φίλοι της Ροτόντας" επισημαίνει ότι η τοποθέτηση του παλαιού Εγκαινίου του ναού μονίμως στη Ροτόντα «αντίκειται τόσο στον Αρχαιολογικό νόμο, καθώς δεν έχει εκδοθεί σχετική άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού, όσο και στις υπουργικές αποφάσεις για τη χρήση της Ροτόντας, οι οποίες επιτρέπουν μεν τη διενέργεια δώδεκα ιερών ακολουθιών το χρόνο, αλλά απαγορεύουν οποιαδήποτε μόνιμη κατασκευή ή εγκατάσταση εξοπλισμού και διασφαλίζουν την παράλληλη κοσμική πολιτιστική χρήση του μνημείου».



Επιμέλεια: Xρήστος Μαζάνης 
Πληροφορίες από thestival, ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Πηγή



ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Ο διαχειριστής του ιστολόγιου δεν ευθύνεται για τα σχόλια και τους δεσμούς που περιλαμβάνει. Τονίζουμε ότι υφίσταται μετριασμός των σχολίων και παρακαλούμε πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
● Κάθε γνώμη είναι σεβαστή, αρκεί να αποφεύγονται ύβρεις, ειρωνείες, ασυνάρτητος λόγος και προσβλητικοί χαρακτηρισμοί, πολύ περισσότερο σε προσωπικό επίπεδο, εναντίον των συνομιλητών ή και των συγγραφέων, με υποτιμητικές προσφωνήσεις, ύβρεις, υπονοούμενα, απειλές, ή χυδαιολογίες.
● Μην δημοσιεύετε άσχετα, με το θέμα, σχόλια.
● Ο κάθε σχολιαστής οφείλει να διατηρεί ένα μόνο όνομα ή ψευδώνυμο, το οποίο αποτελεί και την ταυτότητά του σε κάθε συζήτηση.
● Με βάση τα παραπάνω η διαχείριση διατηρεί το δικαίωμα μη δημοσίευσης σχολίων χωρίς καμία άλλη προειδοποίηση.
● Επιπλέον σας τονίζουμε ότι το ιστολόγιο λειτουργεί σε εθελοντική βάση και ως εκ τούτου τα σχόλια δημοσιεύονται το συντομότερο δυνατόν, μόλις αυτό καταστεί εφικτό.

7 σχόλια:

  1. Προσωπικα εμενα με ενδιαφερουν μονο οι αρχαιοελληνικοι ναοι,διοτι τα υπολοιπα αποτελουν αστειοτητες επικινδυνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΚΑΙ ΣΥ ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΣΩΝΑ ΒΛΑΖΑΚΗ ΠΟΥ ΚΥΝΗΓΑ ΟΤΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ,ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΗΣ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ.

      Διαγραφή
    2. και συ πλακακι με την χριστιανικη μασωνα , παρεα που κυνηγα οτι το αρχαιοελληνικο αλλα και τα μοναστηρια του αθω.

      Διαγραφή
  2. Η πρωταρχική χρήση του κτίσματος για τα πρώτα 100 χρόνια δεν είναι ιστορικά αποσαφηνισμένη καθώς άλλοι ισχυρίζονται ότι λειτουργούσε ως μαυσωλείο και άλλοι ότι ήταν ειδωλολατρικός ναός των Καβείρων. Το σίγουρο είναι πως ο Μέγας Θεοδόσιος παραχώρησε κατά κυριότητα τον ναό στην Αρχιεπισκοπή Θεσσαλονίκης επί Αρχιεπισκόπου Θεσ/νίκης Αγίου Α(σ)χολίου (379-384) και για 1250 περίπου χρόνια διατήρησε απρόσκοπτα την ιδιότητά του ως Ορθοδόξου ναού. Το 1590 μ.Χ. μετετράπη σε τζαμί από τους Οθωμανούς και ως τέτοιο παραμένει για 322 χρόνια. Το 1912 παύει η λειτουργία του ως τζαμί και επανεγκαινιάζεται λόγω βεβηλώσεως από τον τότε Μητροπολίτη Θεσ/νίκης Γεννάδιο. Το 1917 εκδίδονται δύο διατάγματα της προσωρινής κυβέρνησης της Θεσ/νίκης του Ελ. Βενιζέλου το ένα εκ των οποίων θεσπίζει την μουσειοποίηση του Ι. Ναού ως μουσείου ρωμαϊκών αρχαιοτήτων και το έτερο το ορίζει ως ιστορικώς διατηρητέο κτίσμα.
    Την περίοδο 1950-1955 κάποιοι κύκλοι επισημαίνουν την σπουδαιότητα του ναού ως μνημείου και προσπαθούν να τον αποσπάσουν από την Μητρόπολη Θεσ/νίκης και να τον εντάξουν στην δικαιοδοσία της αρχαιολογικής υπηρεσίας προβαίνοντας στις εξής βεβηλώσεις: αφαιρούνται η Αγία Τράπεζα μαζί με τα λείψανα που κείτονταν εντός και που έκτοτε αγνοείται η τύχη τους και επετράπη η διεξαγωγή κοσμικών εκδηλώσεων εντός του ιερού χώρου (θεατρικές παραστάσεις κ.ά.).
    Από την δεκαετία του ’90 ο ναός έχει μπει στο στόχαστρο της «Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» (βλ. http://ellet.gr/node/2) η οποία αξιώνει δυναμικά και με αφόρητες πιέσεις την αποκλειστική μνημειακή χρήση του ναού έναντι της λατρευτικής προβάλλοντας την εξής υποκριτική και αισχρή δικαιολογία «Η μετατροπή του σε χώρο λατρείας θα απαιτούσε την αλλαγή της φυσιογνωμίας του μνημείου, με τραγικές συνέπειες για την αυθεντικότητά του και την ίδια την υπόστασή του, τέτοια που ατράνταχτη μαρτυρία αποτελεί σήμερα ο ναός του Αγίου Δημητρίου». Δεν μας προσδιορίζουν όμως ποια είναι η φυσιογνωμία του μνημείου, το οποίο για πάνω από 12 αιώνες ήταν ορθόδοξος ναός;;!!Επίσης, από πού προκύπτει το ότι η λειτουργία του ως ναού παύει να τον καθιστά και μνημείο παράλληλα;;!!Τέλος, ποιες είναι ακριβώς οι τραγικές συνέπειες τις οποίες έχει υποστεί ο ναός του Αγίου Δημητρίου;;; Μήπως στοχοποιείται γιατί λειτουργεί ως Ορθόδοξος ναός αντί τζαμιού;; Γιατί απ΄ ότι φαίνεται αυτό τους καίει!!
    Σημειωτέον ότι τα αρχικά κεφάλαια που επενδύθηκαν στην εν λόγω «ελληνική» εταιρεία προέρχονταν από εφοπλιστικές οικογένειες του εξωτερικού (οικογένειες Λιβανού, Ποταμιάνου, Χανδρή, Κουλουκουντή)…. Επίσης συνιστά παράρτημα της πανευρωπαϊκής ομοσπονδίας ονόματι «Εuropa Nostra» (https://www.europanostra.org/network/), η οποία συνεργάζεται στενά μεταξύ άλλων με την UNESCO, την Ευρωπαϊκή ένωση και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (https://en.wikipedia.org/wiki/Europa_Nostra). Ακόμα ο Αντιπρόεδρος του παραρτήματος της συγκεκριμένης εταιρείας στην Θεσ/νίκη, ο κ. Κονιόρδος Βασίλης, συμμετέχει στον συνδυασμό του Μπουτάρη ως σύμβουλος της 3ης Κοινότητας Θεσ/νίκης (http://www.prv2014thess.gr/candidate-items/koniordos/).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ Κα ΠΟΛΙΤΗ.ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΠΟΛΛΟΙ/ΕΣ ΣΑΝ
      ΚΑΙ ΕΣΑΣ.

      Διαγραφή
  3. 1.ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΛΛΗΝΕΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ ,ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΙ ΣΤΗΝ Β ΕΛΛΑΔΑ,ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ
    2.ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΠΟΥΤΑΡΗ ΝΑ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙ ΤΗΝ ΡΟΤΟΝΤΑ ΣΤΟ ΜΩΑΜΕΘΑΝΙΚΟ ΛΑΘΡΟΣΤΡΑΤΠ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΜΕΝΟ;ΜΟΝΟ ΘΕΣ/ΝΙΚΕΙΣ
    ΚΑΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΨΗΦΙΖΟΥΝ ΤΕΤΟΙΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥΣ
    ΑΡΧΟΝΤΕΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΕΣΤΕ ΜΑΣ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΜΗΝ ΜΕΝΕΤΕ ΣΙΩΠΗΛΌΙ